ZAKON O REGISTRACIJI POSLOVNIH SUBJEKATA U
FBIH
(“Službene novine FBiH”, br. 27/2005, 68/2005, 43/2009, 63/2014, 32/2019 – odluka Ustavnog
Suda i 85/2021)
OPĆE ODREDBE
Član 1
Predmet Zakona
Ovim Zakonom, u skladu sa Okvirnim zakonom o registraciji poslovnih subjekata Bosne i
Hercegovine (“Službeni glasnik BiH”, broj 42/04 – u daljnjem tekstu: Okvirni zakon), uređuju se
pravila vanparničnog postupka na osnovu kojih nadležni registarski sud postupa i odlučuje o upisu
u sudski registar poslovnih subjekata u Federaciji Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu:
Federacija).
Član 2
Hitnost postupka
Postupak upisa u registar poslovnih subjekata u Federaciji je hitan, jednoobrazan i primjenjiv na
sve poslovne subjekte osnovane u Bosni i Hercegovini kako od domaćih, tako i od stranih pravnih
i fizičkih lica.
Član 3
Značenje pojedinih izraza upotrijebljenih u Zakonu
Izrazi koji se koriste u ovom zakonu imaju slijedeće značenje:
1) Registar – je baza podataka koja sadrži podatke i isprave o subjektima upisa koji su obavezni
registrovati se u skladu sa odredbama ovog zakona, a sastoji se od glavne knjige registra i zbirke
isprava registra.
2) Registarski sud – svaki sud nadležan za poslove registracije i kao takav označen posebnim
zakonom Federacije.
3) Nadležni registarski sud – sud nadležan za upis u registar subjekta upisa koji se određuje prema
sjedištu subjekta upisa.
4) Jednošalterski sistem – sistem pružanja usluga podnosiocima prijave na jedinstvenoj fizičkoj
ili virtuelnoj lokaciji u postupku registracije poslovnih subjekata kod nadležnog registarskog suda,
postupcima dodjeljivanja jedinstvenog identifikacionog broja i registracije kod nadležnog poreznog
organa, razvrstavanja pravnog lica prema klasifikaciji djelatnosti kod nadležnog organa za
razvrstavanje subjekata po djelatnostima, kao i upisa u registar carinskih obveznika, i registar
obveznika indirektnih poreza kod nadležne uprave za indirektno oporezivanje ukoliko za to postoje
tehničke i organizacijske mogućnosti.
5) Sistem registra – informacioni sistem koji služi za registraciju poslovnih subjekata, elektronsku
komunikaciju i razmjenu podataka između: učesnika u postupku registracije svih registarskih
sudova, registrom godišnjih finansijskih izvještaja Finansijskoinformatičke agencije, Poreznom
upravom Federacije Bosne i Hercegovine, Upravom za indirektno oporezivanje, Federalnim
zavodom za statistiku i nadležnim općinskim službama za upravu.
6) Jedinstvena baza registra – je dio sistema registra koji služi kao centralno mjesto za
pohranjivanje registarskih, evidencijskih i statističkih podataka registarskih sudova, kao i isprava i
drugih dokaza pohranjenih u elektronskom obliku u zbirku isprava.
7) Glavna knjiga registra – javni dio sistema registra koji sadrži podatke o subjektima upisa
propisane ovim zakonom, a vodi se u elektronskom i štampanom obliku. Glavnu knjigu registra u
elektronskom i štampanom obliku vodi sud nadležan prema sjedištu poslovnog subjekta.
Elektronski oblik glavne knjige čine podaci sudskog registra u elektronskome obliku propisani ovim
zakonom i drugim propisima. Štampani oblik glavne knjige čine podaci sudskog registra u pisanom
obliku propisani ovim zakonom i drugim propisima, a sastoji se od aktivnog i pasivnog dijela.
Aktivni dio glavne knjige sadrži se od aktualnih podataka sudskog registra, a pasivni dio glavne
knjige sadrži podatke o prethodnim upisima.
8) Zbirka isprava registra – dio registra koji sadrži isprave na osnovu kojih je izvršen upis
podataka o subjektima upisa u glavnu knjigu registra, kao i druge dokaze dostavljene i sastavljene
u postupku upisa u registar, kao i odluke donesene u postupku upisa u registar.
9) Subjekt upisa – poslovni subjekt, odnosno pravno lice čiji je upis obavezan po ovom zakonu.
To je privredno društvo osnovano sa ciljem obavljanja privredne djelatnosti, javno preduzeće,
zadruga ili zadružni savez i drugo pravno lice koje se osniva u skladu sa zakonima Federacije, a radi
sticanja dobiti. Subjekti upisa, u smislu ovog zakona, su i subjekti čiji je upis određen posebnim
zakonom Federacije.
10) Matični broj subjekta upisa (u daljem tekstu: MBS) – jedinstveni evidencijski identifikacioni
broj koji svakom subjektu upisa prilikom upisa u registar dodjeljuje nadležni registarski sud. MBS
je jedinstven, nepromjenjiv i neponovljiv u registarskom sudu, osim u slučaju promjene oblika
organizovanja i sjedišta subjekta upisa na područje drugog registarskog suda, uz obavezno
navođenje prethodno dodijeljenog MBS subjekta upisa. Koristi se kao stalna oznaka poslovnog
subjekta u registru i kod povezivanja podataka o poslovnim subjektima sadržanih u drugim
registrima i evidencijama.
11) Upis u registar – registracija, (svaki) upis ili izmjena jednog ili više podataka od značaja za
pravni promet u glavnu knjigu registra.
12) Brisanje iz registra – svaki unos čije je značenje prestanak subjekta upisa odnosno prestanak
važenja pojedinačnog podatka upisanog u glavnoj knjizi registra vezanog za pojedinačni subjekt
upisa.
13) Učesnik u postupku registracije – lice koje je pokrenulo postupak registracije, lice o čijim se
pravima i pravnim interesima odlučuje u postupku, te nadležni organ. Predlagač, u smislu ovog
zakona, jeste subjekt upisa odnosno drugo lice po čijem se prijedlogu pokreće postupak za upis u
sudski registar, a protivnik predlagača je subjekt upisa prema kojem se ostvaruje zahtjev istaknut u
prijedlogu.
14) Podnosilac prijave – učesnik u postupku registracije koji je pokrenuo postupak registracije,
odnosno lice koje je potpisalo prijavu za registraciju, odnosno prijedlog, a odnosi se na osnivača
koji podnosi prijavu, odnosno lice ovlašteno osnivačkim aktom, generalnom odnosno specijalnom
punomoći ili na osnovu drugog pravnog osnova, da podnese prijavu za upis u sudski registar.
15) Izvod iz registra – ovjerena isprava koja se izdaje na zahtjev zainteresovanog lica na propisan
način, a sadrži aktuelne podatke (aktuelni izvod iz sudskog registra), odnosno pored aktuelnog i
sve prethodno upisane podatke (historijski izvod iz sudskog registra), koji se nalaze u glavnoj knjizi
registra za pojedinačnog subjekta upisa.
16) Evidencija podružnica drugog registarskog suda – podaci o podružnicama čije je sjedište
subjekta upisa na području drugog registarskog suda.
17) Evidencija podružnica stranog društva – podaci o podružnicama stranih društava.
Član 4
Načela registracije
(1) Postupak registracije poslovnih subjekata zasniva se na sljedećim načelima:
1) obaveznosti – svi poslovni subjekti definirani kao takvi ovim i drugim zakonima Federacije
obavezni su, prije započinjanja poslovne djelatnosti koju namjeravaju obavljati, da se registriraju
kod nadležnog registarskog suda;
2) zakonitosti – postupak registracije utvrđen je Okvirnim zakonom i ovim Zakonom;
3) oficijelnosti – nadležni registarski sud ne može odbiti uredno podnesenu i dokumentiranu
prijavu a po prijemu prijave postupa po službenoj dužnosti;
4) formalnosti – registracijski obrasci imaju obaveznu pisanu formu čiji je sadržaj utvrđen ovim
Zakonom;
5) prioriteta – nadležni registarski sud dužan je postupati po pojedinačnim zaprimljenim prijavama
prema redoslijedu njihovog prijema;
6) konstitutivnosti – trenutkom upisa u registar faktičke činjenice koje se odnose na subjekt upisa
postaju pravne, odnosno momentom upisa u registar konstituiraju se određena prava kao i
djelovanje registracije prema trećim licima;
7) jednoobraznosti – registracija poslovnih subjekata utvrđuje se jednoobrazno;
8) javnosti – svako može, bez dokazivanja pravnog interesa, izvršiti uvid u podatke upisane u
glavnoj knjizi registra i javne podatke iz zbirke isprava registra, osim isprava za koje je zakonom
isključena primjena principa javnosti registra, te zahtijevati da mu se izda izvod odnosno prepis
javnih podataka iz glavne knjige registra, a jedino se zakonom propisuje kada je za uvid ili za
pribavljanje izvoda iz zbirke isprava registra nužno dokazivanje pravnog interesa.
(2) Ostvarenje prava uvida u podatke glavne knjige registra koja se vodi u elektronskom obliku te
davanje izvoda iz glavne knjige registra dužan je omogućiti svaki registarski sud, bez obzira na to
da li je taj sud proveo postupak registracije poslovnog subjekta.
Član 5
Subjekti registracije
(1) Subjekti obavezni na registraciju su subjekti definirani kao poslovni subjekti ovim Zakonom i
drugim posebnim zakonima Federacije.
(2) Subjekti iz stava (1) ovog člana su: svi oblici privrednih društava i njihovog povezivanja, javna
preduzeća, institucije koje imaju javne ovlasti, ustanove, javne korporacije, poslovna udruženja,
zadruge, zadružni savezi i drugi subjekti određeni posebnim zakonom.
Član 6
Shodna primjena Zakona
(1) Na subjekte koji nisu osnovani kao poslovni odnosno nisu osnovani sa ciljem ostvarivanja
profita vršenjem registrirane djelatnosti, odnosno pravna lica ili ustanove čiji je upis u sudski registar
određen posebnim zakonom, shodno se primjenjuju odredbe ovog Zakona.
(2) Odredbe ovog Zakona primjenjuju se i na upis u sudski registar pravnih lica za koje je zakonom
kantona predviđeno da se upisuju u sudski registar.
Član 7
Predmet registracije
(1) U registar se upisuje: osnivanje i brisanje subjekta upisa, osnivanje odnosno brisanje dijela
subjekta upisa (podružnica ili poslovna jedinica), sve statusne promjene uključujući promjene
oblika organizovanja subjekta, podaci o povezanim društvima, podaci o subjektu upisa koji su od
značaja za pravni promet i njihova izmjena, podaci u vezi sa prestankom, stečajnim odnosno
likvidacionim postupkom, podaci o pokretanju postupka brisanja subjekta registracije, kao i drugi
podaci utvrđeni ovim kao i drugim zakonima Federacije.
(2) Pored podataka iz stava (1) ovog člana u registar se upisuje zabrana obavljanja djelatnosti i upisa
drugih činjenica na osnovu pravosnažnog rješenja nadležnog organa, privremene mjere odnosno
zabilježbe o odlukama donesenim u skladu sa drugim propisima.
II – POSTUPAK REGISTRACIJE
Član 8
Nadležnost za vođenje registra
(1) Registar vode sudovi određeni zakonom kojim se uređuje organizacija i nadležnost sudova u
Federaciji (u daljnjem tekstu: registarski sud).
(2) Subjekt upisa može biti registriran samo kod nadležnog registarskog suda.
(3) Samo nadležni registarski sud ima aktivni pristup glavnoj knjizi registra i može unositi i
mijenjati podatke glavne knjige za subjekte upisa koje upisuje u registar.
(4) Prijava za registraciju subjekta upisa može se predati bilo kojem registarskom sudu nezavisno o
sjedištu subjekta upisa. Ako je prijava za registraciju subjekta upisa predata nenadležnom
registarskom sudu taj sud će prijavu za registraciju, po službenoj dužnosti, bez odlaganja, zajedno
sa ispravama u štampanom obliku koje su predate uz prijavu za registraciju dostaviti nadležnom
registarskom sudu.
(5) Nadležni registarski sud dužan je postupiti po prijavi koja je zaprimljena na način iz stava (4)
ovog člana.
(6) Nadležni registarski sud dužan je uredno i ažurno čuvati i voditi glavnu knjigu registra i zbirku
isprava u štampanom obliku, kao i osigurati odgovarajuće uvjete za čuvanje tih knjiga.
(7) Ukoliko u sastavu subjekta upisa ima i takvih subjekata (podružnica ili poslovna jedinica) čije se
sjedište nalazi na području drugog registarskog suda, svi subjekti se vode samo u registru nadležnog
registarskog suda kod kojeg se vodi poslovni subjekt u čijem se sastavu nalaze.
(8) Nadležni registarski sud dužan je obavijestiti o upisu podružnica ili poslovnih jedinica navedenih
u stavu (7) ovog člana, registarski sud na području na kom se ta podružnica ili poslovna jedinica
nalazi i organe iz člana 76. ovog Zakona.
(9) Predsjednik registracionog suda i nadležna služba Vlade Federacije Bosne i Hercegovine u kojoj
je smješten sistem registra dužni su sprovoditi mjere osiguranja i zaštite pohranjivanja podataka,
kao i mjere održavanja i provjere ispravnosti rada elektronskog sistema.
(10) Osiguranje neophodnih kadrovskih, tehničkih i organizacionih uslova funkcionisanja sistema
registra, kao i za tačno i ažurno pohranjivanje podataka u jedinstvenu bazu te uredno provođenje
mjera sigurnosti, u nadležnosti je predsjednika suda.
(11) Svaka dostava podataka elektronskim putem van zaštićene mreže sudova koja kao posljedicu
ima upis podataka u jedinstvenu bazu sudskog registra mora biti kriptirana i zaštićena od
neovlaštenih izmjena od strane trećih lica.
(12) Svaki prenos podataka elektronskim putem van zaštićene mreže sudova iz jedinstvene baze
sudskog registra u druge sisteme mora biti kriptiran i zaštićen od neovlaštenih izmjena od strane
trećih lica.
Član 9
Nadležnost u slučaju promjene sjedišta
(1) U slučaju promjene sjedišta subjekta upisa koja dovodi do promjene nadležnosti suda,
elektronski podaci i isprave koje se odnose na poslovni subjekt koji je promijenio sjedište
dostavljaju se, bez odlaganja, po službenoj dužnosti registarskom sudu nadležnom prema
izmijenjenom sjedištu subjekta upisa.
(2) Ako subjekt upisa premjesti sjedište na područje drugog registarskog suda za odlučivanje o upisu
promjene nadležan je registarski sud na čijem se području nalazi novo sjedište subjekta upisa.
(3) U slučaju statusne promjene subjekta upisa koja dovodi do promjene sjedišta, nakon
izvršenog upisa statusne promjene, upis u registar novog subjekta izvršit će sud nadležan prema
novom sjedištu.
Član 10
Sadržaj registra
(1) Registar se sastoji od glavne knjige i zbirke isprava registra. Nadležni registarski sud vodi glavnu
knjigu registra i zbirku isprava za svakog pojedinačnog subjekta upisa.
(2) Glavna knjiga registra je knjiga podataka koja se istovremeno vodi u štampanom i elektronskom
obliku. Glavna knjiga registra u štampanom obliku vodi se u nadležnom registarskom sudu. Glavna
knjiga registra u elektronskom obliku dostupna je svim registarskim sudovima u Bosni i
Hercegovini.
(3) Nadležni registarski sud dužan je osigurati da je konačan upis u glavnu knjigu registra trenutno
dostupan svim registarskim sudovima na teritoriji Bosne i Hercegovine.
(4) U momentu predaje prijave za registraciju podaci koji su dostupni ograničeni su na momenat
predaje prijave i firmu prijavljenu za registraciju. Nakon okončanog postupka registracije odnosno
nakon donošenja rješenja o registraciji svi podaci sadržani u glavnoj knjizi registra dostupni su u
skladu sa odredbom st. (2) i (3) ovog člana.
(5) Glavna knjiga registra u elektronskom obliku vodi se putem jedinstvenog informacionog
sistema.
(6) Glavna knjiga vodi se tako da se podaci upisani u registarskom sudu pripremaju i pohranjuju u
jedinstvenu bazu podataka.
(7) U jedinstvenu bazu podataka mora biti pohranjen svaki upisani podatak. Upisi kojima svi ili
određeni podaci o subjektu prestaju važiti, moraju ostati dostupni za pretraživanje putem MBS-a i
firme toga subjekta.
(8) Zbirka isprava registra vodi se u štampanom, a može i u elektronskom obliku.
(9) Registarski sudovi odgovaraju za vjerodostojnost izvršenog upisa.
(10) Vlada Federacije Bosne i Hercegovine donijet će propis kojim će se urediti vođenje registra,
osiguranje, upotreba i čuvanje sadržaja registarskih podataka, vođenje zbirke isprava u
elektronskom obliku, kao i pretvaranje isprava pohranjenih u zbirci isprava na papiru u elektronski
oblik.
Član 10a
Internet stranica sudskog registra
(1) Internet stranica sudskog registra je dio sistema registra putem koje je omogućeno pretraživanje
i uvid u javne podatke iz glavne knjige kao i javno objavljene podatke o sadržaju provedenih upisa
u registar, odnosno javno objavljene odluke za koje je zakonom ili odlukama registarskog suda
određeno da će se objaviti na način na koji se objavljuju upisi u sudski registar.
(2) Internet stranici registra pristupa se preko interneta na internet adresi, a pretraživanje podataka
provodi se putem izbornika internet stranice registra.
(3) Podaci iz javnih objava objavljeni na internet stranici registra moraju godinu dana ostati
dostupni za pretraživanje.
(4) Uvid u javne podatke glavne knjige kao i javno objavljene podatke putem internet stranice
sudskog registra je besplatan.
Član 11
Troškovi registracije
Svaki učesnik u postupku za upis u sudski registar snosi svoje troškove.
III – OBAVEZNI PODACI REGISTRA
Član 12
Opći i posebni podaci o poslovnim subjektima
Nadležni registarski sud ovlašten je i dužan tražiti samo one podatke predviđene ovim Zakonom i
Okvirnim zakonom.
Član 13
Opći podaci
Opći podaci o poslovnim subjektima koje nadležni registarski sud unosi u glavnu knjigu registra
su:
1) firma i sjedište, odnosno ime, prezime i prebivalište (svih) osnivača/vlasnika subjekta upisa;
2) predmet upisa;
3) datum, dan i sat prijema prijave za upis;
4) firma i sjedište subjekta upisa;
5) skraćena oznaka firme subjekta upisa;
6) MBS i porezni identifikacijski broj;
7) oblik subjekta upisa;
8) naziv, broj i datum notarski obrađenog akta o osnivanju subjekta upisa;
9) ime, prezime i položaj ovlaštenog predstavnika/zastupnika subjekta upisa;
10) obim ovlaštenja ovlaštenog predstavnika/zastupnika subjekta upisa;
11) visina ugovorenog (upisanog) osnovnog kapitala;
12) visina uplaćenog kapitala u novcu;
13) vrijednost kapitala u stvarima i pravima;
14) procentualno učešće pojedinačnog osnivača u kapitalu subjekta upisa (u novcu, pravima i
stvarima);
15) djelatnost subjekta upisa sa šiframa odjeljaka djelatnosti predviđenim važećom klasifikacijom
djelatnosti.
Član 14
Posebni podaci
Posebni podaci odnosno podaci koji se obavezno unose u registar u slučaju upisa dijelova
subjekta upisa, upisa međusobno povezanih subjekata upisa i upisa statusnih promjena, odnosno
promjena općih i posebnih podataka od značaja za pravni promet odnose se na upis:
1) podružnice ili poslovne jedinice subjekta upisa;
2) veze supsidijarnog društva;
3) spajanja dvaju ili više subjekata upisa;
4) pripajanja jednog ili više subjekata upisa drugom subjektu upisa;
5) podjele subjekta upisa na dva ili više subjekata upisa;
6) promjene oblika subjekta upisa; i
7) prestanka subjekta upisa.
Član 15
Registracija podružnice subjekta upisa
(1) Podaci koji se obavezno unose u registar u slučaju registracije podružnice subjekta upisa su:
1) firma i sjedište podružnice subjekta upisa;
2) djelatnost podružnice subjekta upisa;
3) naziv, broj i datum akta o osnivanju podružnice subjekta upisa;
4) ime i prezime lica ovlaštenog za zastupanje podružnice subjekta upisa.
(2) Podružnica subjekta upisa upisuje se u glavnu knjigu registra osnivača dijela subjekta upisa.
Član 15a
Registracija podružnice stranog društva
(1) Podaci koji se upisuju u registar u slučaju registracije podružnice stranog društva su:
1) firma, sjedište i oblik osnivača, te firma i sjedište podružnice stranog društva;
2) MBS i poreski identifikacioni broj;
3) naziv registra u kojem je upisan osnivač, uz podatak u kojoj se državi vodi, datum upisa i broj
pod kojim se vodi, a ako je osnovan u zemlji u kojoj se ne upisuje u takav registar, naziv javno
ovjerene isprave o osnivanju prema propisima zemlje u kojoj osnivač ima sjedište;
4) djelatnost osnivača i djelatnost podružnice subjekta upisa;
5) naziv, broj i datum akta o osnivanju podružnice osnivača;
6) ime i prezime lica ovlaštenog za zastupanje podružnice i obim njegove ovlasti;
7) visina osnovnog kapitala i iznos uplaćenih uloga, ime i prezime lica koje lično odgovaraju za
obaveze društva i njihovo prebivalište.
(2) Podružnica stranog društva upisuje se u registar suda na čijem području je sjedište podružnice.
(3) Rješenje o registraciji podružnice stranog društva registarski sud dostavlja Poreznoj upravi
Federacije Bosne i Hercegovine, Ministarstvu vanjske trgovine i ekonomskih odnosa Bosne i
Hercegovine i Ministarstvu sigurnosti Bosne i Hercegovine – Odsjek za strance, ukoliko je
zastupnik strani državljanin.
Član 16
Supsidijarna društva
Prilikom registracije supsidijarnog društva u registru, odnosno glavnoj knjizi registra, izvodima i
rješenju o registraciji većinskog društva, nadležni registarski sud će upisati vezu upisom MBS
supsidijarnog društva uz podatke većinskog društva, odnosno upisom MBS većinskog društva uz
podatke supsidijarnog društva.
Član 17
Registracija spajanja dvaju ili više subjekata upisa
(1) Podaci koji se obavezno unose u glavnu knjigu registra u slučaju spajanja dvaju ili više
subjekata upisa su:
1) firma i sjedište subjekata upisa koji se spajaju;
2) broj i datum rješenja o registraciji kojim su registrirani subjekti upisa koji se spajaju;
3) naziv, broj i datum akta o spajanju subjekata upisa;
4) firma i sjedište novog subjekta upisa nastalog spajanjem sa novim općim podacima.
(2) U rješenju o registraciji subjekta upisa koji prestaje postojati spajanjem u novi subjekt upisa,
pored činjenice prestanka postojanja – brisanja, upisuje se i činjenica spajanja odnosno MBS
novog subjekta.
Član 18
Registracija pripajanja jednog ili više subjekata upisa drugom subjektu upisa
(1) Podaci koji se obavezno unose u glavnu knjigu registra u slučaju registracije pripajanja jednog
ili više poslovnih subjekata drugom poslovnom subjektu su:
1) firma i sjedište subjekta upisa koji se pripaja drugom subjektu upisa;
2) broj i datum rješenja o registraciji kojim je registriran subjekt upisa koji se pripaja;
3) naziv, broj i datum akta o pripajanju subjekta upisa; i
4) firma i sjedište subjekta upisa kojem se pripaja subjekt upisa sa novim općim podacima.
(2) U rješenju o registraciji subjekta upisa koji prestaje postojati pripajanjem drugom subjektu
upisa, pored činjenice prestanka postojanja – brisanja, upisuje se i činjenica pripajanja odnosno
broj rješenja o registraciji subjekta upisa kojem je pripojen.
(3) U rješenju o registraciji postojećeg subjekta upisa upisuje se činjenica pripajanja kao i novi
opći podaci.
Član 19
Registracija podjele subjekta upisa na dva ili više subjekata upisa
(1) Podaci koji se obavezno unose u glavnu knjigu registra u slučaju registracije podjele subjekta
upisa na dva ili više subjekata upisa su:
1) firma i sjedište subjekta koji se dijeli na dva ili više novih subjekata upisa;
2) broj i datum rješenja o registraciji kojim je registriran subjekt upisa koji se dijeli;
3) naziv, broj i datum akta o podjeli subjekta upisa; i
4) firma i sjedište novog/ih subjek(a)ta upisa nastalih dijeljenjem subjekta upisa sa novim općim
podacima.
(2) U rješenju o registraciji subjekta upisa koji se dijeli, pored činjenice dijeljenja odnosno
prestanka postojanja – brisanja, upisuje se broj i datum rješenja o registraciji novih subjekata upisa
nastalih dijeljenjem.
Član 20
Registracija promjene oblika subjekta upisa
Podaci koji se obavezno unose u glavnu knjigu registra u slučaju registracije promjene oblika
subjekta upisa su:
1) naziv, broj i datum akta o promjeni oblika subjekta upisa i
2) novi opći podaci ukoliko je došlo do njihove izmjene.
Član 21
Registracija prestanka – brisanja subjekta upisa
(1) Podaci koji se obavezno unose u glavnu knjigu registra u slučaju registracije prestanka subjekta
upisa su:
1) datum prestanka subjekta upisa i
2) razlog prestanka subjekta upisa.
(2) Pokretanje postupka stečaja odnosno likvidacije unosi se na osnovu odluke nadležnog suda.
(3) Nakon zaključenja postupka likvidacije odnosno stečaja, pravomoćno rješenje suda o
zaključenju ovog postupka dostavlja se nadležnom registarskom sudu.
(4) Na osnovu pravomoćnog rješenja iz stava (3) ovog člana nadležni registarski sud će po
službenoj dužnosti brisati subjekt upisa iz sudskog registra.
IV – ISPRAVE I DRUGI AKTI POTREBNI ZA UPIS U REGISTAR POSLOVNOG
SUBJEKTA
Član 22
Registarske isprave
(1) Za potrebe utvrđivanja i provjere općih i posebnih podataka koji se prilikom osnivanja
poslovnog subjekta ili izmjena podataka od značaja za pravni promet obavezno unose u registar,
u zavisnosti od predmeta upisa, registarski sud zahtijevat će podnošenje sljedećih isprava:
1) ovjeren potpis lica ovlaštenog za zastupanje na obrascu prijave za registraciju predviđenom za
sud u štampanom obliku;
2) notarski obrađeni akt o osnivanju ili akt o izmjenama općih podataka od značaja za pravni
promet već osnovanog, odnosno registriranog subjekta upisa kojim se utvrđuje osnivanje,
odnosno izmjena bitnih podataka;
3) notarski utvrđen statut poslovnog subjekta;
4) odluku o imenovanju lica ovlaštenog za zastupanje u unutrašnjem i vanjskotrgovinskom
prometu, ako nije imenovano aktom o osnivanju;
5) potvrdu banke o izvršenoj uplati na privremeni račun deponovanih novčanih uloga kojom se
utvrđuje visina uplaćenog kapitala u novcu;
6) dokaz o sredstvima osiguranja za neuplaćeni iznos novčanog dijela osnivačkog uloga kod
jednočlanog društva kapitala;
7) izvod iz odgovarajućeg javnog registra kojim se dokazuje vlasništvo lica koje unosi ulog u
stvarima i pravima i nalaz ovlaštenog sudskog vještaka kojim se utvrđuje vrijednost uloga u
stvarima i pravima;
8) odgovarajuće odobrenje Komisije za vrijednosne papire Federacije Bosne i Hercegovine (u
daljnjem tekstu: Komisija za vrijednosne papire) i Registra vrijednosnih papira Federacije Bosne i
Hercegovine (u daljnjem tekstu: Registar vrijednosnih papira) ukoliko je to propisano posebnim
zakonom;
9) dokaz o sredstvima osiguranja za neuneseni dio nenovčanog uloga kod jednočlanog društva
kapitala;
10) Ovjerenu izjavu iz člana 6. stav (2) Zakona o privrednim društvima, kojom se garantuje
ispunjenost uslova za obavljanje djelatnosti;
11) odobrenje nadležnog organa u skladu sa članom 46. ovog zakona.
(2) Odredbe stava (1) tačke 1) ovog člana primjenjuju se kod upisa osnivanja svih oblika
privrednih društava, kao i kod upisa promjene podataka koji se tim ispravama dokazuju, osim ako
je njihova primjena izričito isključena ovim zakonom.
V – ISPRAVE I DRUGI AKTI POTREBNI ZA UPIS POJEDINAČNIH OBLIKA
POSLOVNIH SUBJEKATA
Član 23
Isprave potrebne za upis osnivanja dioničkog društva
(1) Uz prijavu za upis osnivanja dioničkog društva pored ostalih podnose se i sljedeće isprave:
1) isprave propisane članom 22. stav (1) tačka 1) ovog zakona;
2) notarski obrađen akt o osnivanju;
3) notarski utvrđen statut;
4) odobrenje nadležnih organa iz člana 22. stav (1) tačka 8) ovog zakona ako je posebnim
propisom predviđeno;
5) isprave propisane članom 22. stav (1) tačka 9) ovog zakona;
6) potvrda banke o uplati osnivačkog kapitala u novcu, odnosno dokaz o novčanoj vrijednosti
stvari i prava unesenih u društvo;
7) odluka o imenovanju lica ovlaštenog za zastupanje ako nije imenovano aktom o osnivanju;
8) ovjeren potpis lica ovlaštenog za zastupanje.
(2) U slučaju sukcesivnog osnivanja dioničkog društva subjekt upisa podnijet će i dokaz o
objavljivanju javnog poziva za upis i uplatu dionica odnosno prospekt sa odobrenjem prospekta
od nadležnog organa.
(3) Uz prijavu za upis u registar jednočlanog dioničkog društva prilaže se, pored isprava iz stava
(1) ovog člana, dokaz o sredstvima osiguranja za neuplaćeni iznos novčanog dijela osnivačkog
uloga, odnosno za vrijednost neunesenog nenovčanog uloga.
(4) U registar se upisuju osnivači dioničkog društva.
Član 24
Isprave potrebne za upis osnivanja banke ili druge finansijske organizacije
(1) Uz prijavu za upis u registar osnivanja banke ili druge finansijske organizacije, pored ostalih,
podnose se i sljedeće isprave:
1) isprave propisane članom 22. stav (1) tačka 1) ovog zakona;
2) notarski obrađen akt o osnivanju banke;
3) notarski utvrđen statut banke;
4) rješenje Agencije za bankarstvo Federacije Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu: Agencija za
bankarstvo) o izdavanju dozvole za rad, kao i saglasnost na akt o osnivanju i statut, odnosno
isprave predviđene drugim zakonima Federacije;
5) dokaz o uplati novčanih sredstava na privremeni račun kod banke;
6) akt o imenovanju direktora ili vršioca dužnosti direktora;
7) ovjeren potpis lica ovlaštenog za zastupanje;
8) dokaz da su osnivači banke sredstva u nenovčanom obliku stavili na raspolaganje banci.
(2) Na upis u registar podružnice ili poslovne jedinice banke shodno se primjenjuju odredbe člana
15. ovog Zakona.
(3) Na upis u registar štedionica, štedno-kreditnih organizacija i štedno-kreditnih zadruga shodno
se primjenjuju odredbe stava (1) ovog člana.
Član 25
Isprave potrebne za upis osnivanja dioničkog društva za osiguranje
(1) Uz prijavu za upis u sudski registar osnivanja dioničkog društva za osiguranje prilažu se:
1) isprave propisane članom 22. stav (1) tačka 1) ovog zakona;
2) notarski obrađen akt o osnivanju;
3) notarski utvrđen statut društva;
4) dozvola nadležnog organa za rad društva, odnosno druge isprave propisane drugim zakonom
Federacije;
5) akt o imenovanju direktora ili vršioca dužnosti direktora;
6) ovjeren potpis lica ovlaštenog za zastupanje;
7) dokaz o deponovanim novčanim sredstvima na privremeni račun;
8) dokaz o ulozima u stvarima i pravima.
(2) Na upis u registar podružnice ili poslovne jedinice dioničkog društva za osiguranje shodno se
primjenjuju odredbe člana 15. ovog Zakona.
(3) Uz prijavu za upis u registar osnivanja društva za uzajamno osiguranje shodno se primjenjuju
odredbe stava (1) ovog člana.
(4) Uz prijavu za upis u registar osnivanja agencije za poslove pružanja drugih usluga u osiguranju
prilažu se isprave koje se odnose na upis dioničkog, odnosno društva sa ograničenom
odgovornošću, kao i dozvola nadležnog organa za rad te agencije.
Član 26
Isprave potrebne za upis osnivanja društva sa ograničenom odgovornošću
(1) Uz prijavu za upis u registar osnivanja društva sa ograničenom odgovornošću prilažu se
sljedeće isprave:
1) isprave propisane članom 22. stav (1) tačka 1) ovog zakona;
2) notarski obrađen akt o osnivanju;
3) potvrda banke o izvršenoj uplati kapitala u novcu, odnosno dokaz o novčanoj vrijednosti stvari
i prava unesenih u društvo;
4) odluka o imenovanju lica ovlaštenog za zastupanje ukoliko nije imenovano aktom o osnivanju;
5) ovjeren potpis lica ovlaštenog za zastupanje.
(2) Uz prijavu za upis u registar osnivanja jednočlanog društva sa ograničenom odgovornošću
prilaže se, uz isprave iz stava (1) ovog člana, i dokaz o sredstvima osiguranja za neuplaćeni iznos
novčanog dijela osnivačkog uloga, odnosno za vrijednost neunesenog nenovčanog udjela.
Član 27
Isprave potrebne za upis osnivanja društva sa neograničenom solidarnom odgovornošću i
komanditnog društva
Uz prijavu za upis u registar osnivanja društva sa neograničenom solidarnom odgovornošću i
komanditnog društva prilažu se sljedeće isprave:
1) notarski obrađen akt o osnivanju;
2) potvrda banke o uplati novčanog uloga na privremeni račun, odnosno dokaz o tome da su
stvari i prava stavljeni na raspolaganje društvu ukoliko je predviđena uplata novca, odnosno
unošenje stvari i prava u društvo aktom o osnivanju; i
3) ovjeren potpis lica ovlaštenog za zastupanje.
Član 28
Isprave potrebne za upis u sudski registar osnivanja javnog preduzeća i privatizacije preduzeća
(1) Na upis u registar osnivanja javnog preduzeća shodno se primjenjuju odredbe zakona kojim se
uređuje upis dioničkog društva i društva sa ograničenom odgovornošću u zavisnosti od oblika
organiziranja javnog preduzeća.
(2) Kod prijave upisa u registar izvršene privatizacije subjekt upisa, u zakonom utvrđenom roku,
dužan je prijaviti za upis u registar promjenu vlasništva uz koju, zavisno od oblika organiziranja,
prilaže: pisano obavještenje o izvršenoj privatizaciji državnog kapitala u preduzeću od nadležne
agencije za privatizaciju, odluku o promjeni oblika preduzeća kao sastavnog dijela programa
privatizacije, ugovor o pribavljanju dodatnog kapitala (dokapitalizaciji) i druge isprave kojima se
dokazuju ostali opći podaci.
Član 29*
Isprave potrebne za upis u sudski registar osnivanja preduzeća koje ima javna ovlaštenja
Uz prijavu za upis u sudski registar osnivanja preduzeća koje ima javna ovlaštenja prilažu se:
1) isprave utvrđene članom 22. stav (1) tačka 1) ovog Zakona;
2) akt o osnivanju;
3) statut;
4) dokaz o iznosu sredstava za osnivanje i početak rada preduzeća, odnosno dokaz da su stvari i
prava koja se unose u preduzeće predata na raspolaganje preduzeću;
5) odluka o imenovanju direktora ili vršioca dužnosti direktora ako nije imenovan aktom o
osnivanju i ovjeren potpis;
6) akt nadležnog organa o davanju javne ovlasti preduzeću;
7) akt nadležnog organa da preduzeće koje ima javne ovlasti ispunjava propisane uvjete za
obavljanje poslova ako je to predviđeno posebnim zakonom.
Član 30
Isprave potrebne za upis u sudski registar osnivanja poslovnog udruženja
Uz prijavu za upis u registar osnivanja poslovnog udruženja prilažu se: notarski obrađen ugovor o
osnivanju, dokaz o uplati osnovnog kapitala u novcu kao i dokaz o stavljanju stvari i prava na
raspolaganje poslovnom udruženju u skladu sa ugovorom, odluka o imenovanju zastupnika
poslovnog udruženja i ovjeren potpis zastupnika poslovnog udruženja.
Član 31
Isprave potrebne za upis u registar osnivanja zadruge i zadružnog saveza
(1) Uz prijavu za upis u registar osnivanja zadruge prilažu se:
1) akt o osnivanju;
2) zadružna pravila;
3) dokaz o izvršenoj uplati ili unošenju udjela, odnosno sredstava osnivača u skladu sa osnivačkim
aktom;
4) odluka o imenovanju direktora;
5) ovjeren potpis lica ovlaštenog za zastupanje.
(2) Na upis u sudski registar zadružnog saveza shodno se primjenjuje odredba stava (1) ovog
člana.
Član 32
Isprave potrebne za upis u registar prokure
(1) Uz prijavu za upis prokure u sudski registar prilažu se isprave:
1) odluka o davanju prokure i
2) ovjeren potpis prokuriste.
(2) Na prijavu za upis prokure i obima ovlaštenja različitih od utvrđenih zakonom shodno se
primjenjuju odredbe koje se odnose na lica ovlaštena za zastupanje poslovnog subjekta.
Član 32a
Isprave potrebne za upis u sudski registar osnivanja podružnice stranog društva
(1) Uz prijavu za upis u registar osnivanja podružnice stranog pravnog lica podnose se u originalu
i ovjerenom prijevodu na jednom od službenih jezika u Bosni i Hercegovini sljedeće isprave:
1) izvod iz registra u kojem je upisan osnivač na osnovu kojeg se može utvrditi njegov pravni
oblik i vrijeme kada je upisan u taj registar ili, ako je osnovan u zemlji gdje se ne upisuje u takav
registar, valjane isprave o osnivanju javno ovjerene prema propisima zemlje u kojoj osnivač ima
registrirano sjedište na osnovu kojih se može utvrditi njegov pravni oblik i vrijeme osnivanja;
2) odluka osnivača o osnivanju podružnice;
3) prijepis izjave o osnivanju i društvenog ugovora ili statuta osnivača ovjerenih prema propisima
zemlje u kojoj osnivač ima registrirano sjedište;
4) odluka o imenovanju lica ovlaštenog za zastupanje ako to lice nije imenovano aktom o
osnivanju;
5) ovjeren potpis lica ovlaštenog za zastupanje i
6) ovjeren skraćeni posljednji godišnji finansijski izvještaj osnivača.
VI – ISPRAVE POTREBNE ZA UPIS PROMJENA PODATAKA OD ZNAČAJA ZA
PRAVNI PROMET
Član 33
Isprave potrebne za upis u registar promjena podataka od značaja za pravni promet
Kod upisa promjena podataka od značaja za pravni promet kao što su: promjena firme, sjedišta
subjekta upisa, djelatnosti subjekta upisa, lica ovlašćena za zastupanje, promjene osnivača i drugih
promjena u registar se dostavlja notarski obrađen akt o izmjenama i/ili dopunama tih podataka.
Član 34
Prijava za upis u registar povećanja osnovnog kapitala dioničkog društva
(1) Uz prijavu za upis u registar povećanja osnovnog kapitala dioničkog društva na osnovu novih
uloga prilaže se: odluka skupštine dioničara o povećanju osnovnog kapitala, dokaz o objavljivanju
i sadržaj javnog poziva za upis i uplatu dionica (prospekt) sa odobrenjem prospekta od nadležnog
organa, potvrda banke o upisanim i uplaćenim dionicama ili drugi dokaz o povećanju kapitala,
odnosno izvještaj ovlašćenog procjenjivača o vrijednosti uloga u stvarima i pravima.
(2) Uz prijavu uvjetnog povećanja kapitala dioničkog društva prilaže se: odluka skupštine društva
o uvjetnom povećanju kapitala. Uz prijavu za upis ukupnog iznosa za koji su izdate dionice u
prethodnoj poslovnoj godini, na osnovu odluke o uvjetnom povećanju kapitala, prilaže se
izvještaj banke o upisanim i uplaćenim dionicama ili drugi dokaz o povećanju kapitala i izjava
direktora da su dionice izdate za namjene određene u toj odluci.
(3) Uz prijavu za upis u registar povećanja osnovnog kapitala na osnovu ovlašćenog kapitala
prilaže se: odluka uprave društva o povećanju kapitala, izvod iz statuta odnosno odluka skupštine
kojom je uprava ovlašćena za donošenje takve odluke i potvrda banke o upisanim i uplaćenim
dionicama ili drugi dokaz o povećanju kapitala.
(4) Uz prijavu za upis u registar povećanja osnovnog kapitala dioničkog društva pretvaranjem
rezervi i neraspoređene dobiti u osnovni kapital prilaže se odluka skupštine dioničara o povećanju
osnovnog kapitala i bilans stanja na osnovu kojeg je donesena odluka o povećanju kapitala.
(5) Uz prijavu za upis u registar odluke o izdavanju zamjenjivih i participativnih obveznica prilaže
se odluka skupštine ili odluka uprave društva o izdavanju tih obveznica sa ovlašćenjem skupštine
za donošenje takve odluke.
(6) Na upis povećanja osnovnog kapitala jednočlanog dioničkog društva shodno se primjenjuju
odredbe st. od (1) do (4) ovog člana.
Član 35
Isprave potrebne za upis smanjenja osnovnog kapitala dioničkog društva
(1) Uz prijavu za upis u registar smanjenja osnovnog kapitala dioničkog društva prilaže se: odluka
skupštine dioničara o smanjenju osnovnog kapitala uz dokaz o objavljivanju odluke o smanjenju
osnovnog kapitala sa pozivom povjeriocima da prijave svoja potraživanja u skladu sa zakonom,
dokaz o pozivanju dioničara za podnošenje dionica radi spajanja ili promjene nominalne
vrijednosti u skladu sa zakonom, odnosno dokaz o poništavanju dionica ili proglašavanju dionica
nevažećim.
(2) Uz prijavu za upis pojednostavljenog smanjenja osnovnog kapitala nastalog provođenjem
odluke shodno se primjenjuje odredba stava (1) ovog člana.
Član 36*
Isprave potrebne za upis u registar povećanja odnosno smanjenja osnovnog kapitala društva sa
ograničenom odgovornošću
(1) Uz prijavu za upis u registar povećanja osnovnog kapitala društva sa ograničenom
odgovornošću prilaže se: odluka o povećanju osnovnog kapitala i izmjene osnivačkog akta,
odnosno statuta društva donesene u skladu sa statutom društva, potvrda banke o uplati uloga,
odnosno dokaz o unošenju novih uloga u skladu sa tom odlukom, odnosno, prema potrebi,
saglasnost nadležnog organa za sticanje značajnog ili većinskog učešća kapitala.
(2) Uz prijavu za upis smanjenja osnovnog kapitala društva sa ograničenom odgovornošću prilaže
se odluka o smanjenju kapitala društva kao i dokaz da su povjerioci subjekta upisa obavješteni o
namjeravanom smanjenju kapitala.
Član 37
Isprave potrebne za upis u registar preostalog upisanog novčanog dijela osnovnog kapitala
Uz prijavu za upis u registar uplate preostalog upisanog novčanog dijela osnovnog kapitala
dioničkog društva i društva sa ograničenom odgovornošću prilaže se potvrda banke o izvršenoj
uplati.
Član 38
Isprave potrebne za upis pristupanja novog člana odnosno prestanka članstva
(1) Uz prijavu za upis u registar pristupanja novog člana društvu sa neograničenom solidarnom
odgovornošću prilažu se notarski obrađene izmjene akta o osnivanju.
(2) Uz prijavu za upis prestanka članskog odnosa u društvu sa neograničenom solidarnom
odgovornošću prilaže se isprava kojom se dokazuje osnov prestanka članskog odnosa i notarski
obrađene izmjene akta o osnivanju.
(3) Uz prijavu za upis u registar pristupanja novog člana komanditnog društva i društva sa
ograničenom odgovornošću prilaže se odluka organa upravljanja subjekta upisa, odnosno ugovor
o prijenosu udjela kao i izmjene i dopune osnivačkog akta odnosno statuta.
(4) Uz prijavu za upis prestanka članskog odnosa u komanditnom društvu i društvu sa
ograničenom odgovornošću prilaže se isprava kojom se dokazuje osnov prestanka članskog
odnosa i notarski obrađene izmjene i dopune osnivačkog akta odnosno statuta.
Član 39
Isprave potrebne za upis promjena podataka od značaja za pravni promet
(1) Uz prijavu za upis u registar promjene firme prilaže se odluka o promjeni firme.
(2) Uz prijavu za upis u registar promjene sjedišta subjekta upisa prilaže se odluka o promjeni
sjedišta subjekta upisa.
(3) Uz prijavu za upis promjene djelatnosti subjekta upisa prilaže se odluka o promjeni djelatnosti
i odobrenje nadležnog organa, ako je propisano posebnim zakonom.
(4) Uz prijavu za upis u registar promjene odgovornosti subjekta upisa za obaveze drugih
subjekata upisa u pravnom prometu prilaže se ugovor, odnosno njegove izmjene.
(5) Uz prijavu za upis promjene lica ovlaštenog za zastupanje subjekta upisa prilaže se odluka
nadležnog organa subjekta upisa kojom je jedno lice razriješeno, odnosno kojom tom licu prestaje
pravo zastupanja, a drugo lice je imenovano odnosno ovlašteno za zastupanje kao i obim
ovlaštenja tog lica i ovjeren potpis tog lica.
(6) Uz prijavu za upis u registar promjene osnivača ili povećanja, odnosno smanjenja broja
osnivača ili promjene osnivačkog udjela prilaže se ugovor, odnosno odluka o promjeni osnivača
odnosno udjela.
(7) Ukoliko se promjene iz ovog člana vrše izmjenama osnivačkog akta, uz prijavu za upis
promjena u registar prilaže se notarski obrađena izmjena i/ili dopuna osnivačkog akta.
VII – ISPRAVE POTREBNE ZA UPIS STATUSNIH PROMJENA I PROMJENA OBLIKA
POSLOVNIH SUBJEKATA
Član 40
Isprave potrebne za upis u registar pripajanja poslovnih subjekata
(1) Uz prijavu za upis u registar pripajanja poslovnog subjekta prilaže se ugovor o pripajanju,
nalaz ovlašćenog sudskog vještaka o vrijednosti imovine koja učestvuje u pripajanju sa
obrazloženjem, saglasnost skupština društava na ugovor o pripajanju i dokaz o objavljivanju
obavještenja o pokretanju postupka.
(2) U slučaju da u pripajanju učestvuje javno preduzeće, osim isprava navedenih u stavu (1) ovog
člana prilaže se i saglasnost nadležnog organa na ugovor o pripajanju.
(3) Ako se pripajanjem povećava osnovni kapital poslovnog subjekta kojem se drugi poslovni
subjekt pripaja podnosi se i dokaz o visini ukupnog osnovnog kapitala.
(4) Ako se 90% osnovnog kapitala supsidijarnog društva nalazi u vlasništvu većinskog društva
kome se supsidijarno društvo pripaja, nije potrebno podnositi saglasnost skupštine supsidijarnog
društva na ugovor o pripajanju, osim ako dioničari ili članovi društva koji predstavljanju najmanje
1/10 osnovnog kapitala društva ne zahtijevaju sazivanje skupštine radi donošenja odluke.
Član 41
Isprave potrebne za upis u registar spajanja poslovnih subjekata
(1) Uz prijavu za upis spajanja poslovnih subjekata prilažu se: ugovor o spajanju, saglasnost
skupština poslovnih subjekata na ugovor o spajanju i dokaz o objavljivanju obavještenja o
pokretanju postupka spajanja.
(2) Ako u spajanju učestvuje i javno preduzeće, uz prijavu se, pored isprava iz stava (1) ovog
člana, prilaže i saglasnost nadležnog organa na ugovor o spajanju.
Član 42
Isprave potrebne za upis u registar podjele poslovnih subjekata
Uz prijavu za upis novih poslovnih subjekata nastalih podjelom prilaže se odluka skupštine o
podjeli poslovnog subjekta i diobni bilans odobren od skupštine, te notarski obrađeni osnivački
akti društava nastalih podjelom.
Član 43
Isprave potrebne za upis u registar promjene oblika poslovnih subjekata
Uz prijavu za upis promjene oblika poslovnog subjekta prilaže se odluka skupštine odnosno
drugog organa poslovnog subjekta o promjeni oblika.
Član 44
Promjena obaveznih podataka i statusne promjene
Na prijave odnosno sadržaj isprava, uz prijavu za upis statusnih promjena i obaveznih podataka o
subjektima upisa, shodno se primjenjuju odredbe ovog Zakona koje uređuju upis u registar
osnivanja odgovarajućeg oblika poslovnog subjekta.
Član 45
Isprave potrebne za upis u registar podataka o postupku likvidacije, stečaja, zabrane obavljanja
djelatnosti, odnosno poslova i drugih činjenica koje su određene zakonom
(1) Ako nadležni sud donese odluku o provođenju postupka likvidacije odnosno otvaranja
stečajnog postupka, sud nadležan u tom postupku dužan je dostaviti rješenje registarskom sudu.
Registarski sud će po prijemu tog rješenja po službenoj dužnosti izvršiti upis rješenja. O upisu
podataka iz rješenja u glavnoj knjizi registra sačinjava se zabilježba koja sadrži naziv suda koji je
donio rješenje, broj i datum rješenja i vrstu postupka.
(2) Ako nadležni organ donese odluku o zabrani obavljanja određene djelatnosti, odnosno
poslova subjekta upisa taj organ dužan je poslije pravomoćnosti te odluke podnijeti zahtjev za
upis u registar zabrane obavljanja te djelatnosti sa ovjerenim prijepisom te odluke. Sud će po
službenoj dužnosti izvršiti upis zabrane obavljanja djelatnosti. O upisu podataka iz odluke u
glavnoj knjizi registra sačinjava se zabilježba koja sadrži naziv organa, broj i datum odluke i
činjenicu zabrane konkretne djelatnosti.
(3) Zabilježbe se upisuju u glavnu knjigu registra u rubrici predviđenoj za napomene.
Član 46
Posebna odobrenja kao uvjet upisa u sudski registar
Ako je drugim zakonima utvrđeno davanje saglasnosti, odobrenja, uvjerenja, ovlaštenja, potvrde
ili drugih odgovarajućih akata kao uvjet za upis kod registarskog suda, uz prijavu za upis u registar
moraju se priložiti i ti akti.
Član 47
Poslovne prostorije subjekta upisa
Upis u registar nije uvjetovan postojanjem akta (rješenje, odobrenje ili potvrda) kojim se utvrđuje
tehničke i druge karakteristike poslovnog prostora subjekta upisa odnosno odobrenjem za
njegovo korištenje, osim ako je to utvrđeno drugim zakonom Federacije za pojedine djelatnosti.
VIII – POSTUPAK UPISA PODATAKA U REGISTAR PRIJAVA I ISPITIVANjE PRIJAVE
ZA UPIS U REGISTAR
Član 48
Podnošenje prijave za registraciju
(1) Postupak upisa u registar pokreće se prijavom u štampanom obliku ili elektronskom prijavom,
potpisanom u skladu sa propisima koji regulišu elektronski dokument i elektronski potpis.
(2) Osnivači subjekta upisa prijavu za registraciju predaju lično ili putem ovlaštenog
predstavnika/zastupnika, odnosno punomoćnika. Punomoćnik podnosioca prijave može biti
advokat ili notar.
(3) Prijava za upis u registar može biti predata neposredno registarskom sudu, elektronskim
putem i putem pošte.
Član 49
Obrazac prijave
(1) Podnosilac prijave za registraciju subjekta upisa podnosi popunjen i potpisan obrazac prijave
za registraciju, zajedno sa potrebnim ispravama.
(2) Prijava sadrži zahtjev za upis svih obaveznih općih i posebnih podataka odnosno njihovih
promjena u sudski registar.
(3) Pored podataka iz stava (2) ovog člana, prijava za registraciju sadrži pretežnu djelatnost subjekta
upisa i druge podatke potrebne za provođenje postupka razvrstavanja pravnog lica prema
klasifikaciji djelatnosti kod nadležnog organa za razvrstavanje subjekata po djelatnostima, postupka
dodjeljivanja jedinstvenog identifikacionog broja i registracije kod nadležnog poreznog organa i po
potrebi postupaka upisa u registar carinskih obveznika i registar obveznika indirektnih poreza kod
nadležne uprave za indirektno oporezivanje.
(4) Obrazac prijave za registraciju dostupan je u registarskom sudu i na odgovarajućim internet
stranicama i ne može biti predmet trgovine.
(5) Uz prijavu za registraciju, podnosilac prijave istovremeno predaje potrebne isprave utvrđene u
članu 22. ovog zakona, u originalu ili ovjerenoj fotokopiji. https://www.anwalt-derbeste.de
(6) Izuzetno od stava (5) ovog člana, dokumenti u prilogu elektronskog obrasca prijave za
registraciju dostavljaju se elektronski sa kvalifikovanim elektronskim potpisom i pečatom organa
koji je izdao takav dokument u formi elektronskog dokumenta.
(7) Podatke iz st. (2) i (3) ovog člana, kao i isprave iz st. (5) i (6) ovog člana, podnosilac prijave nije
u obavezi dostaviti u slučaju kada je za potrebe dokazivanja ispunjenosti uslova za registraciju,
nadležni registarski sud u mogućnosti koristiti podatke iz registara drugih organa, kao i podatke
koji proizilaze iz kvalifikovanog elektronskog certifikata odnosno korisničkog naloga podnosioca
prijave.
Član 49a
Postupak elektronske registracije
(1) Prijava u postupku elektronske registracije podnosi se na elektronskom obrascu prijave za
registraciju, u okviru korisničnog naloga, uz koji se prilažu isprave u formi elektronskog
dokumenta.
(2) Kada se prijava podnosi elektronskim putem, provjera identiteta podnosioca prijave, kao i
provjera registarskih isprava vrši se u skladu sa propisima kojima se uređuje elektronski potpis i
elektronski dokument.
(3) U postupku elektronske registracije nadležni registarski sud donosi odluke elektronski
potpisane od strane registarskog sudije i ovjerene elektronskim pečatom registarskog suda, koje se
u formi elektronskog dokumenta, kao i druge isprave potrebne za obavljanje djelatnosti subjekta
upisa dostavljaju podnosiocu prijave.
(4) Registarski sud pored odluke u formi elektronskog dokumenta iz stava (3) ovog člana,
podnosiocu prijave izdaje i rješenje o upisu subjekta upisa u registar u štampanom obliku.
(5) Svi dokumenti izdati od strane nadležnog registarskog suda u postupku elektronske
registracije imaju svojstvo javne isprave i ne može im se osporiti pravna punovažnost zbog
činjenice da su izdati u formi elektronskog dokumenta.
(6) Federalno ministarstvo pravde donijet će pravilnik kojim će bliže propisati uslove i postupak
elektronske registracije, kao i sadržaj, oblik i način popunjavanja prijave za registraciju.
Član 50
Postupak po prijemu prijave
(1) Po prijemu prijave za registraciju sud provjerava identitet podnosioca prijave, isključivost
firme subjekta registracije i uplatu takse.
(2) Prijava za registraciju u elektronskom obliku dostavlja se odmah po njenom prijemu
poreznom organu, Federalnom zavodu za statistiku i prema potrebi carinskom organu
nadležnom prema mjestu sjedišta subjekta upisa radi pribavljanja poreznog identifikacionog broja
i carinskog broja.
Član 51
(brisano)
Član 52
Načelo isključivosti firme poslovnog subjekta
(1) Pod istom ili sličnom firmom ne mogu biti upisana dva ili više poslovnih subjekata koji
obavljaju istu ili sličnu djelatnost.
(2) U slučaju potpune podudarnosti prijavljene firme sa već registriranom firmom, sud će
upozoriti podnosioca prijave na postojanje identične firme što predstavlja smetnju za registraciju.
Prijava će biti zaprimljena i o njoj će odlučiti sud.
(3) Ako je prijavljena za upis firma identična, odnosno u potpunosti podudarna sa postojećom ili
slična sa već registriranom firmom, sud će zaključkom tražiti od podnosioca prijave da u roku
koji ne može biti duži od 15 dana izmjeni prijavljenu firmu i uskladi isprave već priložene uz
prijavu. U protivnom sud će odbiti prijavu za upis u registar.
(4) Prije podnošenja prijave za upis u registar sud će omogućiti na zahtjev lica zainteresiranog za
osnivanje i registraciju poslovnog subjekta, provjeru isključivosti odabrane firme, odnosno firme
koju poslovni subjekt ima namjeru prijaviti za registraciju.
Član 53
Postupanje nadležnog registarskog suda po prijemu prijave za registraciju
(1) U postupku ispitivanja prijave sud ispituje da li su za upis ispunjeni formalni i materijalni
uvjeti.
(2) Formalni uvjeti su: da je prijavu podnijelo ovlašteno lice, da je prijava predata na propisanom
obrascu i potpisana od podnosioca, da su uz prijavu priložene sve propisane isprave u originalu
odnosno ovjerenoj kopiji, da su isprave donesene u propisanom postupku odnosno da imaju
propisani sadržaj, te da su ispunjeni drugi formalni uvjeti predviđeni ovim Zakonom i drugim
propisima.
(3) Materijalni uvjeti su: da je zahtjev za upis određenih podataka u saglasnosti sa ovim Zakonom
i drugim propisima kojima je utvrđena obaveza upisa tih podataka, kao i sa odredbama općih
akata kojima su uređeni podaci, odnosno promjene koje se upisuju u registar.
Član 54
Ispitivanje prijave
(1) Nadležni registarski sud će bez odlaganja, a najkasnije u roku od tri dana od dana prijema
prijave, provjeriti da li su uz prijavu za registraciju predate potrebne registarske isprave, te da li su
te isprave u skladu sa drugim propisima Federacije kojima je uređeno osnivanje, organizacija i
poslovanje pojedinih poslovnih subjekata.
(2) Ako prijava za u pis u registar sadrži zahtjev koji ne odgovara zakonom propisanim uvjetima,
ili ako isprava koja se prilaže prijavi ne sadrži sve podatke koji se upisuju u registar, ili ako u
pogledu sadržaja ne odgovara sadržaju propisanom zakonom, ili ako nije donesen u postupku
propisanom zakonom, sud će pozvati podnosioca prijave i zaključkom naložiti da izvrši
neophodne ispravke u roku koji ne može biti duži od 30 dana.
(3) Ako podnosilac prijave ne postupi na način i u roku predviđenom odredbom stava (2) ovog
člana, sud će odbiti prijavu za upis u registar.
Član 55
Ispitivanje isprava
(1) Ako nadležni registarski sud posumnja u istinitost akta kojim se dokazuje činjenica koja je
predmet upisa ili u zakonitost postupka po kome je akt donesen, ili u zakonitost pravne radnje
koja je predmet upisa, registarski sud održat će ročište za raspravu na koju će pozvati podnosioca
prijave i eventualno lice kojem bi mogle biti poznate sporne okolnosti i donijeti odluku.
(2) Ako nadležni registarski sud posumnja u postojanje neke činjenice od koje zavisi da li je
zahtjev za upis u registar u saglasnosti sa ovim i drugim zakonima, a sam nije ovlašten da utvrđuje
postojanje te činjenice, naložit će podnosiocu prijave da od nadležnog organa ili druge institucije
pribavi odgovorajuću ispravu u određenom roku.
(3) Ukoliko je za utvrđivanje činjenice iz stava (2) ovog člana nadležan drugi sud, nadležni
registarski sud obavijestit će podnosioca prijave i nadležni organ, odnosno instituciju iz stava (2)
ovog člana da pred tim sudom pokrene postupak i da o tome obavijesti registarski sud. Kad
registarski sud primi obavještenje da je pokrenut postupak, prekinut će postupak za upis u
registar do donošenja pravomoćnog rješenja kojim je završen taj postupak.
Član 56
Greške u pisanju
Uočavanje očiglednih grešaka u pisanju koje je moguće sa sigurnošću provjeriti i utvrditi na
osnovu podnesenih registarskih isprava neće uzrokovati odlaganje daljeg postupka registracije,
nego će se o tim pogreškama sačiniti službena zabilješka koju će prilikom prijema rješenja o
registraciji potpisati i podnosilac prijave radi potvrde unosa ispravnih podataka u registar.
IX – ODLUKE NADLEŽNOG REGISTARSKOG SUDA
Član 57
Odluke nadležnog registarskog suda
(1) U postupku upisa u registar registarski sud odlučuje rješenjem ili zaključkom. Rješenjem se
odlučuje o zahtjevu za upis osnivanja i svih promjena podataka od značaja za pravni promet koje
se unose u registar. Zaključkom sud odlučuje o pitanjima koja se odnose na tok postupka.
(2) Nadležni registarski sud može odbiti prijavu za registraciju samo u slučajevima predviđenim
ovim Zakonom.
(3) O zahtjevu za upis u registar odlučuje sudija pojedinac, a u drugom stepenu vijeće sastavljeno
od trojice sudija.
(4) U postupku za upis u registar nije dozvoljeno vraćanje u pređašnje stanje i nema mirovanja
postupka.
(5) Protiv pravomoćnog rješenja o upisu u registar nije dopuštena revizija niti ponavljanje
postupka.
(6) U postupku upisa u registar na pitanja koja nisu uređena ovim Zakonom shodno se
primjenjuju odgovarajuće odredbe zakona kojim je uređen parnični postupak.
Član 58
Donošenje rješenja
(1) Nadležni registarski sud donosi rješenje o zahtjevu za upis u registar, po pravilu, bez
održavanja rasprave.
(2) Izuzetno od odredbe stava (1) ovog člana, sud može zakazati ročište kad ocijeni da je to
neophodno radi izjašnjenja ili utvrđivanja odlučujućih činjenica.
(3) Registarski sud može i izvan ročišta saslušati učesnika u postupku i druga lica ako nalazi da je
to potrebno radi unosa ispravnih podataka u registar.
Član 59
Izgled i sadržaj rješenja o registraciji
(1) Rješenje o upisu u registar i izvod izdaje se u materijalnom i elektronskom obliku na obrascu
koji sadrži osnovne podatke o subjektu upisa.
(2) Rješenje u materijalnom obliku sadrži naziv i pečat nadležnog registarskog suda, ime i prezime
sudije, datum donošenja rješenja, opće i posebne podatke utvrđene ovim zakonom.
(3) Rješenje o elektronskom obliku sadrži elektronski potpis u skladu sa zakonom o elektronskom
dokumentu i zakonom o elektronskom potpisu, kao i naziv nadležnog registarskog suda, ime i
prezime sudije, datum donošenja rješenja, opće i posebne podatke utvrđene ovim zakonom.
(4) Rješenje o upisu subjekta upisa u registar sadrži MBS koji softver automatski generiše
prilikom otvaranja novog dosijea poslovnog subjekta kod suda, JIB dodijeljen od nadležnog
poreznog organa Federacije i carinski broj, odnosno porezni identifikacioni broj za poslovne
subjekte koji se registruju za obavljanje vanjskotrgovinskog poslovanja dodijeljen od Uprave za
indirektno oporezivanje Bosne i Hercegovine, ako je pribavljen.
(5) Rješenje kojim se odbija zahtjev ili odbacuje prijava podnosioca prijave ili ako se istim rješava
o prijedlozima učesnika koji su međusobno suprotni, obavezno sadrži uvod, izreku i obrazloženje
i izdaje se u materijalnom i elektronskom obliku.
(6) Rješenje o registraciji važi na teritoriji Bosne i Hercegovine nezavisno o tome gdje je izvršena
registracija.
Član 60
Zaključak
Zaključak se izdaje u materijalnom i elektronskom obliku i sadrži podatke iz člana 59. st. (2) i (3)
ovog zakona kao i naziv subjekta upisa i predmet prijave, nalog subjektu upisa da u određenom
roku, koji ne može biti kraći od tri niti duži od 15 dana, otkloni utvrđene nedostatke prijave,
odnosno ispravi ili pribavi određene isprave od nadležnog organa, odnosno institucije, kao i
pravne posljedice nepostupanja po zaključku.
Član 61
Ispravke rješenja
(1) U slučaju nesaglasnosti između podataka upisanih u registru sa podacima u rješenju o
registraciji, nadležni registarski sud će, po službenoj dužnosti ili na zahtjev subjekta upisa,
dostaviti subjektu upisa ispravljen prijepis rješenja sa naznakom da se tim rješenjem zamjenjuje
prethodno rješenje.
(2) Očigledne pogreške u rješenju o registraciji i podacima unesenim u registar, nadležni
registarski sud ispravit će rješenjem po službenoj dužnosti ili na zahtjev subjekta upisa. Ispravka
se upisuje umjesto postojećeg podatka a sud izdaje novo rješenje kojim se zamjenjuje ispravljeno
rješenje.
(3) U slučajevima iz st. (1) i (2) ovog člana subjekti upisa neće snositi dodatne troškove.
Član 62
Povlačenje prijave za upis u registar
(1) Podnosilac prijave može povući prijavu za upis u registar do donošenja pravomoćnog rješenja.
(2) Kad podnosilac prijave povuče prijavu za upis u registar sud rješenjem obustavlja postupak.
X – PRAVNI LIJEKOVI
Član 63
Žalba
(1) Protiv rješenja o upisu u Registar zainteresirano lice može podnijeti žalbu u roku od osam
dana od dana prijema rješenja.
(2) Pravo na žalbu ima subjekt upisa kao i lice koje za to ima pravni interes.
(3) Lice koje smatra da su mu rješenjem o upisu povrijeđena prava i na zakonu zasnovani interesi,
a nije mu dostavljen prijepis rješenja, žalbu može podnijeti u roku od 15 dana od dana saznanja za
upis a najkasnije u roku od 60 dana od dana objavljivanja upisa.
(4) Protiv zaključka žalba nije dopuštena.
Član 64
Postupak suda po žalbi
(1) U slučaju žalbe nadležni registarski sud zahtjev za upis može riješiti drugačije ako utvrdi da je
žalba osnovana a nije potrebno provoditi dopunski postupak i ako se time ne vrijeđaju prava
drugih lica zasnovana na pobijanom rješenju.
(2) Nadležni registarski sud može odbaciti neblagovremenu, nepotpunu ili nedopuštenu žalbu.
(3) Ukoliko nadležni registarski sud ne postupi u skladu sa odredbama st. (1) i (2) ovog člana,
dužan je spis predmeta dostaviti nadležnom drugostepenom sudu na odlučivanje u roku od osam
dana od dana prijema žalbe.
Član 65
Odluke drugostepenog suda po žalbi
Rješavajući po žalbi drugostepeni sud će:
1) odbaciti žalbu kao neblagovremenu, nepotpunu i nedozvoljenu ako to nije učinio registarski
sud;
2) odbiti žalbu kao neosnovanu i potvrditi rješenje registarskog suda;
3) uvažiti žalbu i rješenje registarskog suda ukinuti a predmet vratiti na ponovni postupak; ili
4) preinačiti rješenje registarskog suda.
Član 66
Razlozi za preinačenje rješenja registarskog suda
(1) Drugostepeni sud preinačit će rješenje registarskog suda ako je:
1) registarski sud pogrešno ocijenio isprave, a rješenje suda je zasnovano isključivo na tim
ispravama;
2) registarski sud iz činjenica koje je utvrdio izveo nepravilan zaključak o postojanju drugih
činjenica, a na tim činjenicama je zasnovano rješenje; i
3) činjenično stanje pravilno utvrđeno, a registarski sud je pogrešno primijenio materijalno pravo.
(2) Na osnovu rješenja iz stava (1) ovog člana, kojim se određuje upis ili odbija zahtjev za upis u
sudski registar, registarski sud će, po službenoj dužnosti, izvršiti upis u sudski registar odnosno
izvršiti brisanje upisa.
XI – POSTUPAK UPISA PODATAKA ZNAČAJNIH ZA PRAVNI PROMET I NjIHOVIH
IZMJENA
Član 67
Izmjene podataka registra
(1) Registrirani poslovni subjekti prijavit će za registraciju nadležnom registarskom sudu sve
izmjene podataka od značaja za pravni promet u roku od 30 dana od dana nastanka tih promjena.
Smatra se da je izmjena nastala danom donošenja odluke o izmjeni.
(2) Svaka izmjena obaveznih podataka unosi se pored postojećeg podatka koji se mijenja sa
datumom izvršene izmjene.
(3) U slučaju izmjena podataka od značaja za pravni promet ili prestanka subjekta upisa u registar
se unose novi podaci pored postojećih. Registar će sadržavati podatak da je subjekt upisa u
postupku stečaja ili likvidacije.
(4) U slučaju izmjene podataka o činjenicama koje se upisuju u napomenu glavne knjige registra,
u glavnoj knjizi registra ostaje samo trenutno stanje odnosno status. Ranije stanje se u formi
službene zabilješke ulaže u zbirku isprava registra.
XII – POSTUPAK BRISANjA IZ REGISTRA
Član 68
Brisanje iz registra
(1) Za brisanje iz registra nadležan je nadležni registarski sud.
(2) Lice koje ima pravni interes može nadležnom registarskom sudu podnijeti zahtjev za brisanje
neosnovanog konačnog upisa.
(3) Zahtjev iz stava (2) ovog člana može se podnijeti u roku od 15 dana od dana saznanja za upis,
a najkasnije u roku od 90 dana od dana objavljivanja na oglasnoj tabli suda i internet stranici
registra.
Član 69
Razlozi za brisanje iz registra
Nadležni registarski sud brisat će neosnovani upis na zahtjev lica koje ima pravni interes ili po
službenoj dužnosti u slučaju da se u postupku utvrdi:
1) da je upis izvršen bez podnošenja propisane isprave;
2) da su nakon donošenja rješenja o upisu propisani drugi uvjeti za registraciju poslovnog
subjekta, a poslovni subjekt propustio te uvjete u propisanom roku uskladiti; i
3) u drugim slučajevima u kojima je prema zakonu upis bio nedopustiv ili je naknadno postao
nedopustiv.
Član 70
Postupak suda po zahtjevu za brisanje
(1) Nadležni registarski sud će po službenoj dužnosti ili po zahtjevu zainteresiranog lica
obavijestiti subjekt upisa o pokrenutom postupku brisanja, odnosno podnesenom zahtjevu za
brisanje zajedno sa pozivom poslovnom subjektu da se u određenom roku izjasni o zahtjevu i/ili
dostavi neophodne isprave.
(2) U slučaju iz stava (1) ovog člana nadležni registarski sud zakazat će ročište radi utvrđivanja
odlučujućih činjenica. Na ročište će pozvati subjekt upisa čije se brisanje traži i podnosioca
zahtjeva za brisanje subjekta upisa.
(3) Registarski sud će po ocjeni utvrđenih činjenica donijeti rješenje o brisanju konačnog upisa ili
o obustavljanju postupka, odnosno odbijanju zahtjeva za brisanje.
(4) Neosnovani upis briše se po pravomoćnosti rješenja o brisanju donesenom u ovom postupku
i o tome se obavještavaju organi utvrđeni odredbom člana 76. ovog Zakona.
Član 71
Brisanje subjekta upisa po zahtjevu posebne kategorije podnosilaca zahtjeva
(1) Posebna kategorija podnosilaca zahtjeva za brisanje subjekta upisa su:
1) organi unutrašnjih poslova;
2) carinska uprava;
3) porezna uprava; i
4) finansijska policija.
(2) Podnosioci zahtjeva iz stava (1) ovog člana mogu pokrenuti postupak brisanja subjekta upisa
iz registra iz sljedećih razloga:
1) ako su lažne isprave odnosno lažne informacije korištene za upis u registar;
2) ako su lažne isprave odnosno lažne informacije korištene za produženje sudske registracije; i
3) ako se subjekt registracije koristi ili je korišten za organizirani kriminal.
Član 72
Postupak suda po zahtjevu za brisanje podnesenom od posebnih kategorija podnosilaca zahtjeva
(1) Postupak po zahtjevu za brisanje podnesenom od posebnih kategorija podnosilaca zahtjeva je
hitan.
(2) U roku od osam dana od dana prijema zahtjeva za brisanje iz registra nadležni registarski sud
će, uz obavijest subjektu upisa o podnesenom zahtjevu, zakazati ročište za raspravu, te na ročište
za raspravu pozvati subjekt upisa čije se brisanje traži i podnosioca zahtjeva, a, prema potrebi, i
zainteresirane strane.
(3) Obavještenje iz stava (2) ovog člana bit će upućeno na adresu sjedišta subjekta upisa iz registra
za dostavljanje pismena i adresu pribavljenu i predloženu od podnosioca zahtjeva.
(4) Izostanak sa ročišta za raspravu subjekta upisa, odnosno nepodnošenje pisanog izjašnjenja na
zahtjev za brisanje ne sprečava sud da donese rješenje o brisanju iz registra subjekta upisa protiv
kog je podnesen zahtjev.
(5) Ročište za raspravu po podnesenom zahtjevu za brisanje nadležni registarski sud dužan je
zakazati u roku predviđenom u stavu (2) ovog člana a najkasnije 30 dana od dana prijema
zahtjeva za brisanje.
Član 73
Odluke suda po zahtjevu za brisanje
(1) U slučaju neuredne dostave zahtjeva i poziva na ročište za raspravu po zahtjevu za brisanje,
sud će podneseni zahtjev i poziv za ročište za raspravu objaviti u “Službenim novinama
Federacije BiH”, internet stranici registarskog suda i na oglasnoj tabli suda u roku od dva dana od
dana obavještenja o neurednoj dostavi. https://advokat-prnjavorac.com
(2) Uz objavljivanje poziva iz stava (1) ovog člana sud će pozvati zainteresirane strane da se
izjasne o predloženom brisanju.
(3) Zainteresirane strane su:
1) povjerioci subjekta upisa;
2) lica koja imaju pravni interes u subjektu upisa;
3) članovi subjekta upisa; i
4) lica ovlaštena za zastupanje subjekta upisa.
(4) Pravomoćno rješenje o brisanju subjekta upisa objavljuje se u “Službenim novinama
Federacije BiH” i na oglasnoj tabli suda.
(5) O pokrenutom postupku za brisanje subjekta upisa nad kojim je pokrenut stečajni postupak ili
postupak likvidacije po službenoj dužnosti upisuje se napomena u glavnu knjigu registra.
Konačno brisanje unosi se po pravomoćnosti rješenja o brisanju poslovnog subjekta iz registra.
(6) Registar sadrži spisak brisanih subjekata upisa. Osnivač brisanog subjekta upisa ne može
prijaviti za registraciju novi subjekt upisa sve dok postoje okolnosti koje su predstavljale razlog za
brisanje, odnosno posljedice odluka nadležnog organa koje su prethodile brisanju subjekta upisa.
XIII – PRIBAVLjANjE POREZNOG IDENTIFIKACIJSKOG BROJA I CARINSKOG
BROJA
Član 74
Dostavljanje poreznog identifikacionog broja i razvrstavanje subjekata po djelatnostima
(1) Prijavu za upis osnivanja subjekta upisa i upis dijela subjekta upisa sud će odmah putem
sistema registra dostaviti nadležnom organu za razvrstavanje subjekata po djelatnostima radi
razvrstavanja subjekta upisa prema klasifikaciji djelatnosti i nadležnom poreznom organu prema
sjedištu subjekta upisa radi dodjeljivanja identifikacionog broja i porezne registracije.
(2) Nadležni organ za razvrstavanje subjekata po djelatnostima dužan je izvršiti razvrstavanje
subjekta upisa prema djelatnosti u roku od jednog radnog dana od dana prijema prijave za
registraciju i o tome putem jedinstvenog informacionog sistema obavijestiti nadležni porezni
organ i nadležni registarski sud.
(3) Nadležni porezni organ dužan je putem jedinstvenog informacionog sistema dostaviti porezni
identifikacioni broj odnosno podbroj u roku od jednog radnog dana od dana prijema prijave za
registraciju ili obavijestiti sud o razlozima nedostavljanja poreznog identifikacionog broja
odnosno podbroja.
(4) Razlog za odbijanje izdavanja poreznog identifikacionog broja može biti postojanje poreznog
duga osnivača subjekta upisa.
(5) Ako nadležni porezni organ ne dostavi porezni identifikacioni broj i podbroj u ostavljenom
roku, sud neće donijeti rješenje o registraciji poslovnog subjekta.
(6) Sud će izdati rješenje o registraciji subjekta upisa po dostavljanju poreznog broja, bez
dodatnih troškova po subjekta upisa. U slučaju da se porezni identifikacioni broj ne dostavi u
roku od sedam dana od dana podnošenja prijave sudu, sud će odbaciti prijavu.
Član 75
Registracija vanjskotrgovinskog poslovanja
(1) Prijavu za upis osnivanja subjekta upisa koji registruje vanjskotrgovinsku djelatnost sud će
dostaviti nadležnoj carinskoj upravi za dobijanje carinskog broja.
(2) Uz prijavu za upis iz stava (1) ovog člana sud će pozvati nadležni carinski organ da u roku od
tri dana od prijema prijave dostavi carinski broj.
(3) Ako nadležni carinski organ ne dostavi carinski broj u ostavljenom roku, sud će izdati rješenje
o registraciji bez carinskog broja.
XIV – OBAVEZNA OBAVJEŠTENjA
Član 76
Obavezna obavještenja
(1) Nadležni registarski sud rješenje o registraciji osnivanja odnosno statusne promjene
poslovnog subjekta po donošenju dostavit će:
1) Poreznom organu nadležnom prema sjedištu subjekta upisa – Upravi za indirektno
oporezivanje.
2) Nadležnoj općinskoj službi za upravu i kantonalnom organu uprave nadležnom za poslove
privrede, prema sjedištu subjekta upisa.
3) Federalnom zavodu za statistiku i privrednoj komori.
4) Zavodu za penziono i invalidsko osiguranje prema sjedištu subjekta upisa radi registracije.
5) Carinskom organu nadležnom prema mjestu sjedišta subjekta upisa, ukoliko je subjekt upisa
registrovan za vanjskotrgovinsko poslovanje.
6) Nadležnim regulatornim organima u skladu sa posebnim propisima koji utvrđuju uslove i
izdaju dozvole, odnosno odobrenja za obavljanje pojedinih djelatnosti, ako je subjekt upisa
registrovan za takvu djelatnost.
7) Finansijsko informatičkoj agenciji FIA-i.
(2) Nadležnoj općinskoj službi za upravu i kantonalnom organu uprave nadležnom za poslove
privrede, prema sjedištu subjekta upisa obavezno se, uz rješenje o registraciji osnivanja odnosno
statusne promjene poslovnog subjekta, dostavlja i izjava iz člana 6. stav (2) Zakona o privrednim
društvima.
(3) Rješenje o registraciji osnivanja u elektronskom obliku, odnosno statusne promjene
poslovnog subjekta po donošenju, bit će dostupno elektronskim putem svim subjektima
navedenim u stavu (1) ovog člana.
XV – DODATNE USLUGE REGISTRA
Član 77
Dostupnost podataka telekomunikacijskom mrežom ili putem informatičkog medija
(1) Državnim, entitetskim i organima Brčko Distrikta Bosne i Hercegovine mora se osigurati
pristup podacima unesenim u glavnu knjigu registra putem telekomunikacijske mreže ili
informatičkog medija.
(2) Rješenje o upisu u registar trenutno je dostupno svim registarskim sudovima na teritoriji
Bosne i Hercegovine.
Član 78
Izdavanje izvoda iz registra
(1) Svi registarski sudovi u Federaciji dužni su omogućiti svakom zainteresovanom licu uvid u
podatke glavne knjige registra, odnosno izdati izvod iz glavne knjige registra nezavisno od
nadležnosti tog suda za registraciju subjekta upisa.
(2) Nadležni registarski sud koji vodi glavnu knjigu registra, na zahtjev lica ovlaštenog za
zastupanje subjekta upisa odnosno člana organa upravljanja poslovnog subjekta odnosno
nadležnog državnog organa, dužan je izdati izvod iz registra.
(3) Izvod iz registra predstavlja javnu ispravu.
(4) Uvid u isprave i druge akte iz zbirke isprava subjekta upisa može se izvršiti ako za to postoji
opravdan pravni interes, uz odobrenje ovlaštenog lica i uz prisustvo ovlaštenog službenika suda.
(5) Zahtjev za izdavanje izvoda iz registra podnosi se nadležnom registarskom sudu, podnosioci
zahtjeva isti preuzimaju u sudu uz dokaz uplate takse, ako je ona posebnim propisom predviđena.
Član 79
Informacije i upute
Na zahtjev zainteresiranog lica nadležni registarski sud dužan je dati informacije o postupku
registracije, kako je regulirano ovim Zakonom.
XVI – KAZNENE ODREDBE
Član 80
(1) Novčanom kaznom u iznosu od 200,00 KM do 1.000,00 KM kaznit će se za prekršaj
odgovorno lice u sudu u slučaju da:
1) glavnu knjigu registra odnosno zbirku isprava ne vodi i čuva u skladu sa odredbama člana 8.
stav (6);
2) od podnosioca prijave za registraciju, odnosno od učesnika u postupku registracije zatraži
isprave ili podatke koji ovim Zakonom ili drugim propisom nisu predviđeni kao uvjet za upis u
registar;
3) bez osnovanog razloga zainteresiranom licu ne omogući uvid u podatke registra, odnosno na
njegov zahtjev ne izda izvod iz registra;
4) bez osnovanog razloga ne izda rješenje o registraciji u roku propisanom ovim Zakonom.
(2) Odgovornim licem u smislu ovog člana smatra se lice zaduženo za izvršavanje poslova iz stava
(1) ovog člana.
XVII – ROKOVI
Član 81
Rok za izdavanje rješenja o registraciji poslovnog subjekta
(1) Nadležni registarski sud izdat će rješenje o registraciji u roku od pet dana od dana uredno
predate prijave.
(2) Ukoliko nadležni registarski sud utvrdi da nisu ispunjeni svi formalni i materijalni uslovi za
upis u sudski registar, pozvat će predlagača da u roku od tri dana otkloni uočene nedostatke, a
ukoliko predlagač ne postupi u navedenom roku, donijet će rješenje o odbacivanju prijave.
XVIII – OBJAVLjIVANjE UPISA
Član 82
Objavljivanje rješenja o registraciji
(1) Pravosnažno rješenje o registraciji se bez odlaganja objavljuje na oglasnoj tabli suda i internet
stranici registra.
(2) Smatra se da je upis objavljen istekom jednog dana od dana objavljivanja u skladu sa stavom
(1) ovog člana.
XIX – PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Član 83
Uspostavljanje jednoobraznog registra
(1) Uspostavljanje baze podataka odnosno registra i organiziranje registarskih sudova na teritoriji
Federacije bit će provedeno u rokovima iz člana 21. Okvirnog zakona.
(2) Preuzimanje podatka o postojećim subjektima upisa iz dosadašnjih registara nadležnih sudova
bit će osigurano u rokovima utvrđenim u članu 21. Okvirnog zakona. Iz dosadašnjih registara bit
će preuzete sve utvrdive činjenice i isprave, na osnovu kojih je moguće formirati glavnu knjigu
registra i zbirku isprava registra pojedinačno za svaki subjekt upisa, sa svim obaveznim podacima,
kao i registarske isprave koje su arhivirane u dosadašnjim registrima, a po preuzimanju podataka i
isprava raniji upis prestaje biti aktivan.
(3) U slučaju da se prilikom preuzimanja na osnovu podataka i isprava utvrdi da neki subjekt
upisa nije aktivan, nadležni registarski sud pozvat će subjekt upisa na adresu iz dostupnih isprava,
odnosno registra da se u roku od 30 dana izjasni o statusu, odnosno da dostavi potrebne podatke
odnosno isprave.
(4) Ako subjekt upisa ne postupi po traženju nadležnog registarskog suda u roku iz stava (3) ovog
člana, nadležni registarski sud informaciju o subjektu upisa zatražit će od nadležnog poreznog
organa prema sjedištu subjekta upisa.
Član 84
Funkcionisanje sistema
(1) Vlada Federacije Bosne i Hercegovine dužna je osigurati tehničku ispravnost, održavanje i
trenutnu isporuku elektronskih podataka glavne knjige registra kao i funkcionisanje sistema
registracije.
(2) Isključivi vlasnik sistema registra, uključujući i verifikovane izvorne kodove i sve dijelove
sistema je Federacija.
Član 85
Prestanak važenja drugih propisa
Danom početka primjene ovog Zakona prestaje da važi Zakon o postupku upisa pravnih lica u
sudski registar (“Službene novine Federacije BiH”, br. 4/00, 19/00, 32/00, 49/00 i 19/03) i
Uredba o upisu u sudski registar pravnih lica koje obavljaju privrednu djelatnost (“Službene
novine Federacije BiH”, br. 12/00, 16/00, 38/00 i 58/01).
Član 86
Stupanje na snagu
Ovaj Zakon stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u “Službenim novinama
Federacije BiH”, a počet će se primjenjivati kada se za to steknu tehnički uvjeti, a najkasnije do
31.12.2006. godine.
Samostalni član Zakona o izmjeni zakona o registraciji poslovnih subjekata u Federaciji Bosne i
Hercegovine
(“Sl. novine FBiH”, br. 68/2005)
Član 2
Ovaj Zakon stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u “Službenim novinama
Federacije BiH”.
Samostalni član Zakona o izmjenama i dopunama
Zakona o registraciji poslovnih subjekata u Federaciji Bosne i Hercegovine
(“Sl. novine FBiH”, br. 43/2009)
Član 28
Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objavljivanja u “Službenim novinama
Federacije BiH”.
Samostalni članovi Zakona o izmjenama i dopunama
Zakona o registraciji poslovnih subjekata u Federaciji Bosne i Hercegovine
(“Službene novine FBiH”, br. 85/2021)
Član 23
(Prelazna odredba)
(1) Vlada Federacije Bosne i Hercegovine propis će iz člana 10. stav (10) ovog zakona donijeti u
roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ovog zakona.
(2) Federalno ministarstvo pravde će pravilnik iz člana 49a. stav (6) ovog zakona donijeti u roku
od šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovog zakona.
Član 24
(Stupanje na snagu i početak primjene)
Ovaj zakon stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u “Službenim novinama Federacije
BiH”, a počet će se primjenjivati od 1.9.2021. godine.
NAPOMENA: Odredbe člana 29. tačka 2) u dijelu koji glasi: “notarski obrađen” i tačka 3) u
dijelu koji glasi: “notarski utvrđen” kao i odredbe člana 36. stav 1. u dijelu koji glasi: “notarski
obrađene” Zakona o registraciji poslovnih subjekata u Federaciji Bosne i Hercegovine (“Sl. novine
FBiH”, br. 27/2005, 68/2005, 43/2009 i 63/2014), prestale su da važe 16. novembra 2019. godine,
istekom roka za usklađivanje pomenutih odredaba sa Ustavom FBiH koji je propisan Odlukom
Ustavnog suda FBiH, broj: U 22/16 od 6. marta 2019. godine