ZAKON
O SUZBIJANJU KORUPCIJE I ORGANIZIRANOG KRIMINALA
U FEDERACIJI BOSNE I HERCEGOVINE
I – Uvodne odredbe
Član 1.
Ovim se Zakonom uređuju:
a) osnivanje, organizacija, nadležnost, ovlaštenja i način rada Posebnog odjela Federalnog
tužilaštva za suzbijanje korupcije, organizovanog i međukantonalnog kriminala (u daljem
tekstu: Posebni odjel tužilaštva),
b) osnivanje, organizacija, nadležnost i postupanje Posebnog odjela Vrhovnog suda za
korupciju i organizovani kriminal (u daljem tekstu: Posebni odjel suda),
c) način izbora Posebnog federalnog tužioca za suzbijanje korupcije i organizovanog
kriminala (u daljem tekstu: Posebni tužilac), njegovog zamjenika i tužioca u Posebnom
odjelu tužilaštva, način rukovođenja Posebnim odjelom tužilaštva i rad Posebnog tužioca,
njegovog zamjenika i tužioca u Posebnom odjelu tužilaštva,
d) način izbora sudija Posebnog odjela suda,
e) saradnja organa uprave, upravnih organizacija i drugih tijela, pravnih osoba i osoba s
Posebnim odjelom tužilaštva,
f) ovlaštenja Posebnog odjela tužilaštva spram rada kantonalnih tužilaštava,
g) finansiranje rada Posebnog odjela tužilaštva i Posebnog odjela suda.
Član 2.
(1) Pojedini izrazi u ovom Zakonu imaju slijedeće značenje:
a) Organizovani kriminal se odnosi na sve radnje organizovanog počinjenja krivičnih djela
kako je to određeno Krivičnim zakonom Federacije Bosne i Hercegovine (“Službene novine
Federacije BiH”, br. 36/03, 37/03, 21/04, 69/04, 18/05, 42/10 i 42/11) u daljem tekstu:
Krivični zakon Federacije BiH,
b) Korupcija se odnosi na krivična djela iz Glave XXXI Krivičnog zakona Federacije BiH, za
koja je Posebni odjel tužilaštva preuzeo krivični progon,
c) Međukantonalni kriminal se odnosi na krivična djela kod kojih počinilac i oštećeni žive u
različitim kantonima, djela započeta na području jednog kantona i završena na području
drugog kantona ili djela čije su se posljedice desile na području dva ili više kantona,
d) Grupa za organizovani kriminal je organizovana grupa ljudi od najmanje tri osobe koje su
povezane radi trajnog, ponovljenog ili povremenog činjenja krivičnih djela, pri čemu svaka
od tih osoba učestvuje u počinjenju krivičnog djela,
e) Posebni tužilac je rukovodilac Posebnog odjela tužilaštva,
f) Istražilac tužilaštva je ovlaštena službena osoba zaposlena u Posebnom odjelu tužilaštva,
koja svojim stručnim i specijalističkim znanjima pomaže Posebnom tužiocu u otkrivanju i
dokazivanju krivičnih djela iz člana 11. ovog zakona,
g) Saradnik pravosuđa je osoba kojoj je u skladu sa ovim zakonom, Glavni federalni tužilac
dao imunitet od krivičnog progona, a koja svojim svjedočenjem u krivičnom postupku može
znatno doprinjeti raznjašnjavanju krivičnih djela iz člana 11. ovog zakona, pod uvjetima
propisanim ovim zakonom, kao i osoba koja je pravosnažno osuđena, a koja, pod uvjetima
propisanim ovim zakonom, svojim svjedočenjem u krivičnom postupku može znatno
doprinjeti raznjašnjavanju krivičnih djela iz člana 11. ovog zakona,
h) Policija u smislu ovog zakona označava Federalnu upravu policije, Uprave policije
kantonalnih ministarstava unutrašnjih poslova i druga tijela čiji radnici imaju policijska
ovlaštenja u skladu sa zakonima o policijskim službenicima,
(2) Izrazi koji se koriste u ovom zakonu za osobe u muškom rodu, upotrebljeni su neutralno i
odnose se na muške i ženske osobe ( tužilac/tužiteljica; savjetnik/savjetnica, sudija/sudinica i
dr.).
II – Posebni odjel tužilaštva
A. Osnivanje i organizacija Posebnog odjela tužilaštva
Član 3.
(1) Ovim zakonom osniva se Posebni odjel Federalnog tužilaštva Federacije BiH.
(2) Posebni odjel tužilaštva je organizaciona jedinica Federalnog tužilaštva Federacije
Bosne i Hercegovine i ustanovljava se za područje Federacije Bosne i Hercegovine.
(3) Sjedište Posebnog odjela tužilaštva je u Sarajevu.
(4) Posebni odjel tužilaštva može imati područne organizacione jedinice što će se urediti
posebnim propisom koji donosi Vlada Federacije Bosne i Hercegovine.
(5) Posebni odjel tužilaštva ima svoj pečat u skladu sa Zakonom o pečatu Federacije BiH
(„Službene novine Federacije BiH“, broj: 2/94) koji sadrži sljedeći naziv: Bosna i
Hercegovina, Federacija Bosne i Hercegovine, Federalno tužilaštvo Federacije Bosne i
Hercegovine, Posebni odjel Federalnog tužilaštva za suzbijanje korupcije i
organizovanog kriminala.
(6) Pečat iz stava 5. ovog člana sadrži navedeni naziv na službenim jezicima i pismima u
Bosni i Hercegovini.
(7) Na zgradi u kojoj je smješteno sjedište Posebnog odjela tužilaštva i njegovih područnih
organizacionih jedinica, moraju biti vidljivo istaknute oznake: Bosna i Hercegovina,
Federacija Bosne i Hercegovine, Federalno tužilaštvo Federacije Bosne i Hercegovine,
Posebni odjel Federalnog tužilaštva za suzbijanje korupcije i organizovanog kriminala, i
drugi zvanični simboli Bosne i Hercegovine i Federacije Bosne i Hercegovine.
(8) Posebni odjel tužilaštva se ukida zakonom.
Član 4.
(1) Osiguranje prostorija Posebnog odjela tužilaštva, osoba, objekata i radnji koje poduzima
Posebni odjel tužilaštva obavljaju službenici Sudske policije Federacije Bosne i
Hercegovine, raspoređeni na rad u Posebnom odjelu tužilaštva.
(2) Zaštita osoba i imovine Posebnog odjela tužilaštva ostvaruje se tehničkim sredstvima i
napravama čiju vrstu, namjenu i kakvoću određuje predsjednik Vrhovnog suda Federacije
Bosne i Hercegovine, posebnim Pravilnikom.
(3) U slučaju postojanja vandrednih okolnosti koje ukazuju na mogućnost ugrožavanja
sigurnosti pojedinih tužioca ili drugih zaposlenika Posebnog tužilaštva, nadležni policijski
organ će na zahtjev Posebnog tužioca poduzeti sve neophodne mjere osiguranja ugroženih
osoba i njihovih porodica za vrijeme za koje postoje takve okolnosti.
Član 5.
(1) Službenike Sudske policije Federacije Bosne i Hercegovine na rad u Posebnom odjelu
tužilaštva premješta zapovjednik Sudske policije Federacije Bosne i Hercegovine, po
nalogu predsjednika Vrhovnog suda Federacije Bosne i Hercegovine. Prije
raspoređivanja na rad u Posebni odjel tužilaštva službenici Sudske policije daju izjavu o
imovini koju posjeduju ili njome raspolažu i izjavu kojom pristaju na sigurnosne provjere.
(2) Zahtjev za premještaj sudskih policajaca na rad u Posebni odjel tužilaštva, podnosi
Posebni tužilac predsjedniku Vrhovnog suda Federacije Bosne i Hercegovine.
(3) Za vrijeme rada u Posebnom odjelu tužilaštva, službenici sudske policije postupaju
prema nalozima i uputama Posebnog tužioca i ne mogu bez njegova prethodnog
odobrenja obavljati druge poslove.
Član 6.
(1) Posebni odjel tužilaštva vrši svoje funkcije u skladu sa Ustavom Bosne i Hercegovine,
Ustavom Federacije Bosne i Hercegovine, te na osnovu zakona Bosne i Hercegovine i
Federacije Bosne i Hercegovine.
(2) Ako u ovom zakonu nije što drukčije propisano, na organizaciju, nadležnost i djelatnost
Posebnog odjela tužilaštva primjenjuju se odredbe Zakona o Federalnom tužilaštvu
Federacije Bosne i Hercegovine („Službene novine Federacije BiH“, broj:19/03).
Član 7.
(1) Posebni tužilac predstavlja Poseban odjel tužilaštva i rukovodi njegovim radom.
(2) U slučaju odsutnosti ili spriječenosti Posebnog tužioca, zamjenjuje ga zamjenik posebnog
tužioca.
(3) Posebni tužilac, zamjenik posebnog tužioca i tužioci Posebnog odjela tužilaštva imaju sva
prava i obaveze tužioca u krivičnom postupku.
(4) Posebni tužilac je samostalan i nezavisan u svom radu i odgovoran je isključivo Glavnom
federalnom tužiocu.
(5) Svi radnici Posebnog odjela tužilaštva dužni su u svom radu štititi ostvarivanje ljudskih
prava i osnovnih sloboda zaštićenih Ustavom Bosne i Hercegovine i Ustavom Federacije
Bosne i Hercegovine.
Član 8.
(1) Ukoliko je potrebno za efikasno obavljanje poslova iz nadležnosti Posebnog odjela
tužilaštva, Posebni odjel tužilaštva može u službenoj komunikaciji koristiti i strane jezike. U
tom slučaju će službeni naziv Posebnog odjela tužilaštva biti na engleskom jeziku i glasit
će: “Federal Organized Crime and Corruption Attorney“.
Član 9.
(1) Rad Posebnog odjela tužilaštva je u pravilu javan.
(2) Posebni odjel tužilaštva putem sredstava javnog informisanja obavješćuje javnost o
rezultatima svog rada periodično, a najmanje jednom u šest mjeseci pri čemu je posebno
dužan, u granicama svojih nadležnosti, ukazati na stanje organizovanog kriminaliteta i
korupcije u Federaciji Bosne i Hercegovine koje je uočio u svom radu.
(3) Ukoliko to ne ugrožava interese postupka Posebni odjel tužilaštva može obavijestiti javnost
o radu na konkretnim predmetima pri čemu je dužan postupati u skladu sa Zakonom o
zaštiti ličnih podataka („Službeni glasnik BiH“, br. 49/06 i 76/11).
(4) U cilju efikasnije komunikacije sa javnošću Posebni odjel tužilaštva može koristiti vlastitu
web stranicu pod uvjetima iz stava (3) ovog člana.
(5) Neovlašteno objavljivanje podataka o krivičnom progonu u bilo kojoj fazi postupka za
krivična djela iz člana 11. ovog zakona predstavlja krivično djelo odavanja službene tajne iz
člana 388. Krivičnog zakona Federacije BiH.
B. Nadležnost Posebnog odjela tužilaštva
Član 10.
Posebni odjel tužilaštva je nadležan da sprovodi istražne radnje i vrši funkciju krivičnog
progona počinioca krivičnih djela korupcije, organizovanog i međukantonalnog kriminala.
Član 11.
U cilju efikasnog vršenja svojih funkcija Posebni odjel tužilaštva ima nadležnost da postupa
kao tijelo krivičnog progona u slučajevima postojanja osnova sumnje da su počinjena krivična
djela:
a) Udruživanje radi činjenja krivičnih djela iz člana 340. Krivičnog zakona Federacije BiH,
Organizovani kriminal iz člana 342. Krivičnog zakona Federacije BiH, uključujući time sva
krivična djela koja je počinila grupa za organizovani kriminal,
b) Primanje dara i drugih oblika koristi iz člana 380. Krivičnog zakona Federacije BiH, Davanje
dara i drugih oblika koristi iz člana 381. Krivičnog zakona Federacije BiH, Protivzakonito
posredovanje iz člana 382. Krivičnog zakona Federacije BiH, Zloupotreba položaja i
ovlaštenja iz člana 383. Krivičnog zakona Federacije BiH, Pronevjera u službi iz člana 384.
Krivičnog zakona Federacije BiH, Prevara u službi iz člana 385. Krivičnog zakona
Federacije BiH, Posluga u službi iz člana 386. Krivičnog zakona Federacije BiH, Odavanje
službene tajne iz člana 388. Krivičnog zakona Federacije BiH i Krivotvorenje službene
isprave iz člana 389. Krivičnog zakona Federacije BiH, ukoliko Posebni odjel tužilaštva
preuzme krivični progon za ova krivična djela,
c) Neovlaštena proizvodnja i stavljanje u promet opojnih droga iz člana 238. Krivičnog zakona
Federacije BiH, ukoliko je ovo krivično djelo izvršeno od strane grupe za organizovani
kriminal ili na području dva ili više kantona, ili za koja Posebni odjel tužilaštva preuzme
krivični progon,
d) Pranje novca iz člana 272. Krivičnog zakona Federacije BiH i Porezna utaja iz člana 273.
Krivičnog zakona Federacije BiH ukoliko je ovim krivičnim djelima prikrivena ili ostvarena
imovinska korist veće vrijednosti,
e) Posebni odjel tužilaštva je nadležan i za krivična djela Prouzrokovanje stečaja iz člana 243.
Krivičnog zakona Federacije BiH, Lažni stečaj iz člana 244. Krivičnog zakona Federacije
BiH, Zloupotreba u stečajnom postupku iz člana 245. Krivičnog zakona Federacije BiH,
Zloupotreba ovlaštenja u privrednom poslovanju iz člana 247. Krivičnog zakona Federacije
BiH, Zloupotreba u postupku privatizacije iz člana 248. Krivičnog zakona Federacije BiH,
ukoliko Posebni odjel tužilaštva preuzme krivični progon za ova krivična djela,
f) Posebni odjel tužilaštva je nadležan za krivična djela propisana Krivičnim zakonom
Federacije BiH, ukoliko ista imaju obilježja međukantonalnog kriminala, ukoliko Posebni
odjel tužilaštva preuzme krivični progon za ova krivična djela,
g) Posebni odjel tužilaštva je nadležan i za krivična djela: sprječavanje službene osobe u
vršenju službene radnje iz člana 358. Krivičnog zakona Federacije BiH, napad na službenu
osobu u vršenju poslova sigurnosti iz člana 359. Krivičnog zakona Federacije BiH,
sprječavanje dokazivanja iz člana 349. Krivičnog zakona Federacije BiH, povreda tajnosti
postupka iz člana 350. Krivičnog zakona Federacije BiH i Odavanje istovjetnosti zaštićenog
svjedoka iz člana 352. Krivičnog zakona Federacije BiH, ukoliko su ova djela u vezi s
ostalim krivičnim djelima iz nadležnosti Posebnog odjela tužilaštva.
C. Način rada Posebnog odjela tužilaštva
Član 12.
(1) Svi organi uprave, upravne organizacije i sve pravne osobe koje u svojem djelokrugu ili u
obavljanju svoje djelatnosti saznaju za okolnosti i podatke koji upućuju na neko krivično
djelo iz člana 11. ovog zakona, posebno za one koje kroz način planiranja i pripremanja
krivičnog djela, način počinjenja, postupanje s ostvarenim finansijskim sredstvima,
sudjelovanje u poslovnom prometu, konspirativno ponašanje počinilaca, povezanost s
inostranstvom, korupciju ili pokušaje korupcije i druga slična ponašanja (naznake
organizovanog kriminaliteta) ukazuju na djelovanje grupe za organizovani kriminal, dužne
su o tim okolnostima odmah obavijestiti Posebni odjel tužilaštva.
(2) Tijela koja sudjeluju u postupku za djela iz člana 11. ovoga zakona dužna su postupati
hitno ali na način koji ne umanjuje njihovu sposobnost da s jednakom pažnjom istražuju
činjenice koje idu u korist ili na štetu osumnjičenog odnosno optuženog.
(3) Rukovodioci Kazneno-popravnih zavoda obavještavaju bez odgode Posebni odjel tužilaštva
o svim važnim podacima o osuđeniku za krivično djelo iz člana 11. ovoga zakona za koje je
saznao tokom izdržavanja kazne zatvora tog osuđenika.
Član 13.
(1) Ako se uz osnove sumnje da je počinjeno krivično djelo pojave naznake o počinjenju
krivičnog djela iz člana 11. ovog zakona, policija će odmah o tome obavijestiti nadležno
kantonalno tužilaštvo i u dogovoru s tim tužilaštvom poduzeti bez odgode potrebne radnje.
Policija i kantonalno tužilaštvo dužni su o tome bez odlaganja obavijestiti Posebni odjel
tužilaštva.
(2) Kada u vršenju poslova iz svoje nadležnosti kantonalni tužilac dođe do saznanja da se u
krivičnom predmetu radi o krivičnim djelima iz člana 11. ovog zakona dužan je da, bez
odlaganja, o tome obavijesti Posebnog tužioca i na njegov zahtjev ustupi predmet.
(3) Nakon primitka obavijesti iz stava 1. ovog člana, Posebni odjel tužilaštva može, ako utvrdi
da postoje osnovi sumnje da je počinjeno krivično djelo iz njegove nadležnosti, preuzeti rad
u predmetu. O tome obavještava policiju i tužilaštvo koje je do tada postupalo u predmetu.
(4) Ako kantonalno tužilaštvo iz stava 1. ovoga člana smatra da ne postoje naznake
organizovanog kriminala, međukantonalnog kriminala ili korupcije o tome obavještava
Posebni odjel tužilaštva, te nastavlja sa radom na tom predmetu i o tome obavještava
Posebni odjel tužilaštva.
(5) Po dovršetku uvida u predmet, tužilaštvo iz stava 1. ovoga člana ustupa predmet
Posebnom odjelu tužilaštva, ako smatra da je počinjeno krivično djelo iz njegove
nadležnosti ili obavještava Posebni odjel tužilaštva da će nastaviti postupak.
(6) Sva kantonalna tužilaštva su dužna omogućiti Posebnom odjelu tužilaštva uvid u bilo koji
predmet koji se vodi u tim tužilaštvima.
Član 14.
(1) Ako postoje osnove sumnje da je počinjeno krivično djelo iz člana 11. ovoga zakona,
Posebni odjel tužilaštva i policija poduzet će sve što je potrebno da bi se prodrlo u središte
grupe za organizovani kriminal, razotkrili njezini članovi i organizatori te prikupili svi podaci i
dokazi potrebni za krivični postupak.
(2) Posebni odjel tužilaštva se uključuje bez odgode po svojoj prosudbi u izvršavanje svojih
ovlaštenja.
(3) Posebni odjel tužilaštva osobito vodi računa o hitnim istragama i dokaznim radnjama te
mjerama osiguranja oduzimanja imovinske koristi. O poduzimanju tih mjera savjetuje se s
policijom, Finansijskom policijom Federacije BiH, Poreznom upravom Federacije BiH i
drugim nadležnim organima i institucijama.
Član 15.
(1) Ako je to potrebno radi vođenja krivičnog postupka za krivična djela iz člana 11. ovog
zakona, Posebni tužilac može od policijskog organa, Porezne uprave Federacije BiH,
Finansijske policije Federacije BiH, Federalne uprave za inspekcijske poslove, Komisije za
vrijednosne papire Federacije BiH ili drugog organa uprave i upravnih organizacija u
Federaciji BiH zatražiti upućivanje zaposlenog na rad u Posebni odjel tužilaštva.
(2) Rukovodilac organa iz stava 1. ovog člana dužan je bez odlaganja odlučiti o zahtjevu
Posebnog tužioca.
(3) Upućivanje na rad iz stava 1. ovog člana vrši se uz saglasnost zaposlenog i traje najduže
godinu dana.
(4) Direktor Federalne uprave policije na zahtjev Posebnog tužioca raspoređuje na rad u
Posebni odjel tužilaštva policijske službenike koji imaju zadatak da koordiniraju aktivnosti
policije u postupanju na konkretnim predmetima koji se vode u Posebnom odjelu tužilaštva.
Pojedinosti saradnje između Posebnog odjela tužilaštva i Federalne uprave policije uredit
će se posebnim Protokolom o uzajamnoj saradnji.
Član 16.
Svi policijski organi, organi uprave i upravne organizacije dužne su da na zahjev Posebnog
tužioca:
a) pruže svu neophodnu pomoć i podršku,
b) bez odlaganja omoguće upotrebu službenih prostorija, opreme i svakog tehničkog sredstva
kojim raspolažu;
c) osiguraju blagovremeno odazivanje svakog svog pripadnika, odnosno zaposlenog,
uključujući i rukovodioce organa, radi davanja obavještenja i saslušanja u svojstvu
osumnjičenog ili svjedoka;
d) bez odlaganja predaju Posebnom odjelu tužilaštva svako pismeno ili drugi dokaz koji
posjeduju, ili na drugi način saopće informacije koje mogu da pomognu u rasvjetljavanju
krivičnih djela iz člana 11. ovog zakona.
Član 17.
(1) Posebni odjel tužilaštva može od građana prikupljati potrebne podatke i utvrđivati činjenice
potrebne za odlučivanje o oduzimanju imovinske koristi pribavljene krivičnim djelom.
(2) Fizička osoba koja drži isprave i dokaze o izvorima sticanja ličnih dohodaka i prihoda po
bilo kojoj osnovi mora ih predati Posebnom odjelu tužilaštva ako je vjerojatno da bi se na
osnovu njih moglo identifikovati, locirati i kvantifikovati bilo koje sredstvo, prihod ili imovina
ostvaren ili povezan s krivičnim djelima iz člana 11. ovog zakona.
Član 18.
(1) U cilju efikasnijeg procesuiranja krivičnih djela iz člana 11. ovog zakona Posebni tužilac
može od Glavnog federalnog tužioca zahtjevati da se određenoj osobi dodjeli status
saradnika pravosuđa.
(2) U svojstvu saradnika pravosuđa se može saslušati kao svjedok osoba koja je postala
pripadnik grupe za organizovani kriminal:
a) protiv koje je podnesen službeni izvještaj, donesena naredba o provođenju istrage ili se
vodi krivični postupak za krivična djela iz člana 11. ovog zakona počinjena u okvirima grupe
za organizovani kriminal i ako postoje okolnosti na osnovu kojih se prema krivičnom
zakonu pripadnik grupe može osloboditi kazne ili olakšavajuće okolnosti na osnovu kojih se
kazna može ublažiti,
b) ako je iskaz te osobe razmjeran težini počinjenoga krivičnog djela i važnosti iskaza te
osobe za otkrivanje i dokazivanje krivičnih djela počinjenih u okvirima grupe za
organizovani kriminal ili njihovih počinioca, odnosno za otkrivanje i sprječavanje krivičnih
djela grupe za organizovani kriminal.
(3) Ukoliko se radi o osumnjičenoj ili optuženoj osobi, zahtjev iz stava 1. ovoga člana Posebni
tužilac može podnijeti do završetka glavnog pretresa, odnosno pretresa pred višim sudom
u krivičnom predmetu.
(4) Glavni federalni tužilac odlučuje o zahtjevu iz stava 1.ovog člana na osnovu isprava i drugih
dokaza. Prema potrebi, može pozvati Posebog tužioca te osobu za koju je podnesen
zahtjev i njezinog branioca ako ga ima.
(5) O zahtjevu Posebnog tužioca iz stava 1. ovog zakona, Glavni federalni tužilac odlučuje u
skladu sa članom 98. stav 3. Zakona o krivičnom postupku Federacije BiH („Službene
novine Federacije BiH“, br. 35/03, 37/03, 56/03, 78/04, 28/05, 55/06, 27/07, 53/07, 9/09 i
12/10), u roku od tri dana.
(6) Glavni federalni tužilac može u odluci o davanju statusa saradnika pravosuđa navesti da će
eventualna šteta osobama koju je saradnik pravosuđa prouzrokovao svojim krivičnim
djelima biti nadoknađena iz sredstava prikupljenih primjenom posebnog propisa koji
uređuje oduzimanje imovinske koristi pribavljene krivičnim djelom i prekršajem.
Član 19.
(1) Ukoliko je osoba za koju Posebni tužilac traži status saradnika pravosuđa već pravosnažno
osuđena i nalazi se na izdržavanju kazne, Glavni federalni tužilac može toj osobi dodjeliti
status saradnika pravosuđa, uz traženje prethodnog mišljenja suda koji je izrekao
pravosnažnu presudu.
(2) Za osobu kojoj je dodjeljen status saradnika pravosuđa iz stava 1. ovog člana, Posebni
tužilac može komisiji za uvjetni otpust osuđenih osoba predložiti donošenje odluke o
uvjetnom otpustu i prije isteka roka iz člana 45. Krivičnog zakona Federacije BiH.
(3) Posebni tužilac može komisiji za pomilovanja osuđenih osoba podnijeti inicijativu za
prijedlog za pomilovanje osobe kojoj je dodjeljen status saradnika pravosuđa.
(4) Za osobu kojoj je dodjeljen status saradnika pravosuđa iz stava 1. ovog člana, Posebni
tužilac može Federalnom ministarstvu pravde podnijeti zahtjev za premještaj osuđene
osobe u drugi kazneno-popravno zavod.
Član 20.
(1) Nakon što se saradnik pravosuđa iz člana 18. stav 1. ovoga zakona izjasni da će u odnosu
na krivična djela iz člana 11. ovoga zakona odgovarati kao svjedok i na pitanja iako je
vjerojatno da time izlaže sebe ili blisku osobu teškoj sramoti, znatnoj materijalnoj šteti ili
krivičnom progonu, Posebni tužilac će pribaviti pisanu izjavu kojom se ta osoba obavezuje:
a) da će kao svjedok u krivičnom postupku govoriti istinu i da neće ništa što mu je poznato o
krivičnom djelu iz člana 11. ovoga zakona i njegovu počiniocu prešutjeti,
b) da će kao svjedok u krivičnom postupku iskazivati istinu i da neće ništa što mu je poznato o
drugom krivičnom i njegovu počiniocu prešutjeti,
c) da će kao svjedok u krivičnom postupku iskazivati istinu i da ništa što mu je poznato o
pribavljenoj imovinskoj ili drugoj koristi ili prihodu, predmetima, pribavljenoj imovini ili drugoj
okolnosti u vezi s krivičnim djelima iz člana 11. ovoga zakona neće prešutjeti i
d) da joj ništa drugo osim onoga što će iskazati kao svjedok nije poznato u vezi s bilo kojim
drugim okolnostima tač. a. do c. ovoga člana.
Član 21.
Ne može imati status saradnika pravosuđa osumnjičeni ili počinilac koji je:
a) počinio jedno ili više krivičnih djela ubistva iz člana 166. stav 1. Krivičnog zakona
Federacije BiH, teškog ubistva iz člana 166. stav 2. Krivičnog zakona Federacije BiH,
terorizma iz člana 201. Krivičnog zakona Federacije BiH, ugrožavanje osoba pod
međunarodnopravnom zaštitom iz člana 192. stav 2. Krivičnog zakona BiH, uzimanja talaca
iz člana 200. stav 2. Krivičnog zakona Federacije BiH, otmica aviona ili broda ili zauzimanje
fiksne platforme iz člana 197. stav 2. Krivičnog zakona BiH, silovanja iz člana 203. st. 2., 3.
i 5. Krivičnog zakona Federacije BiH, spolnog odnošaja s nemoćnom osobom iz člana 204.
st. 3., 5. i 6. Krivičnog zakona Federacije BiH i spolnog odnošaja s djetetom iz člana 207.
Krivičnog zakona Federacije BiH,
b) organizator grupe za organizovani kriminal,
c) poticalac na počinjenje krivičnog djela iz člana 11. ovoga zakona u cilju da protiv potaknute
osobe bude pokrenut postupak za to djelo.
Član 22.
(1) Glavni federalni tužilac će odbiti zahtjev za davanje statusa saradnika pravosuđa ako iskaz
osobe iz člana 18. stav 1. ovoga zakona nije u interesu otkrivanja i krivičnog progona
drugih pripadnika grupe za organizovani kriminal.
(2) Glavi federalni tužilac može odbiti zahtjev Posebnog tužioca ako nije vjerojatno da će
osoba iz člana 18. stav 1. ovoga zakona dati svoj potpuni i relevantan iskaz u krivičnom
postupku ili je vjerojatno da će uskratiti obavijesti važne za otkrivanje ili sprječavanje drugih
krivičnih djela i članova grupe za organizovani kriminal, odnosno razjašnjenje okolnosti pod
kojima su ona počinjena.
Član 23.
U dijelu glavnog pretresa pred Posebnim odjelom suda kada se kao svjedok saslušava
saradnik pravosuđa može se isključiti javnost pod uvjetima propisanim Zakonom o krivičnom
postupku FBiH ili se mogu primjeniti mjere audio-vizuelne zaštiite identiteta saradnika pravosuđa.
Član 24.
(1) Saradnik pravosuđa odgovara za davanje lažnog iskaza.
(2) Posebni tužilac će zatražiti od Glavnog federalnog tužioca da ukine imunitet saradniku
pravosuđa, radi nastavka ili pokretanja krivičnog postupka:
a) ako saradnik pravosuđa nije iznio sve činjenice i okolnosti iz člana 20. ovoga zakona ili je
dao lažni iskaz,
b) ako saradnik pravosuđa prije pravosnažnog okončanja krivičnog postupka počini novo
krivično djelo iz člana 11. ovoga zakona,
c) ako je saradnik pravosuđa u roku od dvije godine nakon dobijanja tog statusa, postao
pripadnik grupe za organizovani kriminal i u njenim okvirima počinio krivično djelo iz člana
11. ovoga zakona.
Član 25.
(1) Na saslušavanje saradnika pravosuđa primjenjuju se odredbe Zakona o krivičnom
postupku Federacije BiH.
(2) Mjere zaštite saradnika pravosuđa i njemu bliskih osoba van krivičnog postupka provode se
prema posebnim propisima o zaštiti svjedoka pod prijetnjom i ugroženih svjedoka.
D. Imenovanje posebnog tužioca i njegovih zamjenika
Član 26.
(1) Za Posebnog tužioca može se imenovati osoba koja ispunjava uvjete za imenovanje na
mjesto federalnog tužioca i koja ima izražene sklonosti i sposobnosti u radu na najtežim i
najsloženijim krivičnim djelima organizovanog kriminala i korupcije.
(2) Stručno znanje, sklonosti i sposobnosti ka istraživanju najtežih i najsloženijih krivičnih djela
organizovanog kriminala i korupcije osobe koja se kandiduje za poziciju Posebnog tužioca
utvrđuju se na osnovu procjene rada te osobe na složenim krivičnim predmetima
organizovanog kriminala i korupcije.
(3) Posebnog tužioca imenuje Visoko sudijsko i tužilačko vijeće u skladu sa članom 17. stav 2.
Zakona o Visokom sudijskom i tužilačkom vijeću.
(4) Postupak za imenovanje Posebnog tužioca, Glavni federalni tužilac pokreće tri mjeseca
prije isteka razdoblja na koje je imenovan prethodni Posebni tužilac.
(5) Kandidat za Posebnog tužioca daje pisani pristanak za imenovanje na dužnost Posebnog
tužioca, kao i izjavu kojom pristaje na sigurnosne provjere.
(6) Sigurnosne provjere i provjere imovnog stanja Posebnog tužioca, na osnovu zahtjeva
Glavnog federalnog tužioca mogu se obaviti prije imenovanja i tokom razdoblja na koje je
imenovan, kao i godinu dana nakon prestanka obavljanja dužnosti Posebnog tužioca, u
skladu sa Zakonom o zaštiti tajnih podataka (“Službni glasnik BiH”, br. 54/05 i 12/09).
Član 27.
(1) Posebni tužilac imenuje se na mandat od šest godina. Nakon isteka mandata, može biti
ponovno imenovan na tu dužnost.
(2) Posebni tužilac ima prava i dužnosti kao federalni tužilac.
(3) Poslove Posebnog tužioca u Posebnom odjelu tužilaštva obavlja Posebni tužilac, zamjenik
posebnog tužioca i tužioci u Posebnom odjelu tužilaštva.
(4) Broj tužioca u Posebnom odjelu tužilaštva određuje Visoko sudijsko i tužilačko vijeće Bosne
i Hercegovine na prijedlog Glavnoga federalnog tužioca, te provedenih konsultacija sa
Federalnim ministarstvom pravde i Federalnim ministarstvom finansija.
(5) Zamjenik Posebnog tužioca ima u radu na predmetima i u postupku prava i dužnosti
zamjenika Glavnog federalnog tužioca.
(6) Zamjenik Posebnog tužioca imenuje se na mandat od šest godina. Nakon isteka mandata
na koje je imenovan, može biti ponovno imenovan na tu dužnost.
(7) Tužioci u Posebnom odjelu tužilaštva obavljaju dužnost bez ograničenja trajanja mandata.
(8) Po isteku mandata, Posebni tužilac i Zamjenik posebnog tužioca nastavljaju da obavljaju
dužnost u Posebnom odjelu tužilaštva.
(9) U slučaju podnesene ostavke tužilac u Posebnom odjelu tužilaštva nastavalja da obavlja
dužnost koju je vršio prije raspoređivanja.
Član 28.
(1) Iznimno, ako za to postoje osobito važni razlozi, Glavni federalni tužilac može na prijedlog
Posebnog tužioca u Posebni odjel tužilaštva uputiti federalnog tužioca za rad na
određenom predmetu ili na određeno vrijeme, na period od najviše 6 mjeseci unutar
perioda od 5 godina.
(2) U postupku upućivanja na rad u Posebni odjel tužilaštva na odgovarajući način primjenjuju
se odredbe ovog zakona.
Član 29.
(1) U postupku prijema u radni odnos u Posebni odjel tužilaštva, stručni saradnici, istražioci
tužilaštva, državni službenici, i namještenici daju izjavu o imovini koju posjeduju ili kojom
raspolažu putem imovinskog kartona, kao i izjavu kojom pristaju na sigurnosne provjere.
(2) Stručni saradnici i istražioci tužilaštva u Posebnom odjelu tužilaštva pomažu tužiocima u
radu na predmetima u kojima su potrebna posebna znanja, a mogu i samostalno obavljati
poslove kad je to određeno zakonom ili drugim propisom.
(3) Istražioci tužilaštva kao stručne osobe kriminalističke struke postupaju na osnovu naloga
Posebnog tužioca, njegovog zamjenika ili tužioca u Posebnom odjelu tužilaštva u radu na
pojedinim predmetima.
(4) Broj istražilaca tužilaštva, uvjeti za njihov prijem u rad i razrješenje dužnosti u Posebnom
odjelu tužilaštva uredit će se Pravilnikom o unutrašnjoj organizaciji Posebnog odjela
tužilaštva.
E. Odgovornost Posebnog tužioca i njegovih zamjenika
Član 30.
(1) Posebni tužilac za svoj rad i rad Posebnog odjela tužilaštva kojim rukovodi odgovara
Glavnom federalnom tužiocu.
(2) Posebni tužilac se razrješuje dužnosti u slučajevima razrješenja od dužnosti tužioca
propisanim u Zakonu o Federalnom tužilaštvu (Službene novine Federacije BiH, broj
19/03).
(3) Posebni tužilac razrješava se dužnosti u slučaju ako nije pokazao stručnost u obavljanju
poslova koji su mu povjereni ili ako Posebni odjel tužilaštva ne ostvaruje zadovoljavajuće
rezultate.
(4) Zamjenik posebnog tužioca se razrješava dužnosti ako nije pokazao stručnost u obavljanju
poslova koji su mu povjereni u Posebnom odjelu tužilaštva.
(5) Odluku o razrješenju dužnosti Posebnog tužioca donosi Visoko sudijsko i tužilačko vijeće
na prijedlog Glavnog federalnog tužioca.
(6) Glavni federalni tužilac će na prijedlog Posebnog tužioca zahtjevati od Visokog sudijskog i
tužilačkog vijeća da razriješi dužnosti zamjenika posebnog tužioca i tužioca u Posebnom
odjelu tužilaštva koji nema izražene sklonosti i sposobnosti za istraživanje najtežih i
najsloženijih krivičnih djela korupcije i organizovanog kriminala.
(7) Posebni tužilac može podnijeti prijedlog iz stava 6. ovog člana ako se pregledom rada
zamjenika posebnog tužioca i tužioca u Posebnom odjelu tužilaštva, utvrdi da nema
izražene sklonosti i sposobnosti za istraživanje krivičnih djela korupcije i organizovanog
kriminala.
(8) Posebni tužilac može uz saglasnost Glavnog federalnog tužioca, a zamjenik posebnog
tužioca i tužilac u Posebnom odjelu tužilaštva uz saglasnost Posebnog tužioca biti
razrješen dužnosti u Posebnom odjelu tužilaštva na vlastiti zahtjev.
(9) Odluku o razrješenju dužnosti Posebnog tužioca, njegovog zamjenika i tužioca u
Posebnom odjelu tužilaštva iz razloga navedenog u stavu 2. ovoga člana donosi Visoko
sudijsko i tužilačko vijeće.
(10) Odluku o razrješenju dužnosti Posebnog tužioca iz razloga navedenog u stavu 3.
ovoga člana, zamjenika posebnog tužioca i tužioca u Posebnom odjelu tužilaštva iz razloga
navedenog u stavu 4. ovog člana donosi Visoko sudijsko i tužilačko vijeće na prijedlog
Glavnog federalnog tužioca.
(11) Posebni tužilac koji bude razrješen dužnosti u Posebnom odjelu tužilaštva pod
uvjetima iz stava 3. ovog člana, zamjenik posebnog tužioca ili tužilac u Posebnom odjelu
tužilaštva koji bude razrješen dužnosti u Posebnom odjelu tužilaštva pod uvjetima iz stava
4. ovog člana, nastavlja rad kao tužilac, zamjenik tužioca ili tužilac u tužilaštvu u kojem je
radio prije imenovanja, odnosno biva raspoređen na rad u tužilaštvu u kojem postoji
upražnjeno mjesto.
(12) Osim u slučajevima iz st. 2. i 3. ovog člana Posebni tužilac, njegov zamjenik i tužilac
u Posebnom odjelu tužilaštva će se razriješiti dužnosti ako ne pristanu na sigurnosne
provjere ili ometaju njihovu provedbu.
III – Posebni odjel suda
A. Organizacija Posebnog odjela suda
Član 31.
(1) Ovim zakonom osniva se Posebni odjel Vrhovnog suda Federacije BiH.
(2) Sjedište Posebnog odjela suda je u Sarajevu.
(3) Posebni odjel suda ima svoj pečat u skladu sa Zakonom o pečatu Federacije BiH
(„Službene novine Federacije BiH“, broj 2/94) koji sadrži sljedeći naziv: Bosna i
Hercegovina, Federacija Bosne i Hercegovine, Vrhovni sud Federacije Bosne i
Hercegovine, Posebni odjel Vrhovnog suda za korupciju i organizovani kriminal.
(4) Pečat iz prethodnog stava sadrži navedeni naziv na službenim jezicima i pismima u Bosni i
Hercegovini.
(5) Na zgradi u kojoj je smješteno sjedište Posebnog odjela suda, moraju biti vidljivo istaknute
oznake: Bosna i Hercegovina, Federacija Bosne i Hercegovine, Vrhovni sud Federacije
BiH, Posebni odjel Vrhovnog suda za korupciju i organizovani kriminal i drugi zvanični
simboli Bosne i Hercegovine i Federacije Bosne i Hercegovine.
(6) Posebni odjel suda se ukida zakonom.
Član 32.
(1) Posebni odjel suda se sastoji od sudija koji imaju iskustvo na radu u složenijim predmetima.
(2) Sudije u Posebnom odjelu suda iz stava 1. ovoga člana imenuje Visoko sudijsko i tužilačko
vijeće.
(3) Radom Posebnog odjela suda rukovodi šef Posebnog odjela suda kojeg imenuje Visoko
sudijsko i tužilačko vijeće.
(4) Sudije Posebnog odjeljenja suda se imenuju na dužnost bez ograničenja trajanja mandata
u skladu sa Zakonom o Visokom sudijskom i tužilačkom vijeću.
Član 33.
Predsjednik Vrhovnog suda Federacije BiH u skladu sa Zakonom o sudovima u Federaciji BiH
(„Službene novine Federacije BiH“, br. 38/05, 22/06 i 63/10) donosi Pravilnik o unutrašnjoj
organizaciji i sistematizaciji radnih mjesta na prijedlog šefa Posebnog odjela suda.
B. Nadležnosti Posebnog odjela Suda
Član 34.
(1) Posebni odjel suda je nadležan na terioriji Federacije Bosne i Hercegovine za postupanje u
predmetima za krivična djela iz članka 11. ovoga zakona za koja je krivični progon poduzeo
Posebni odjel tužilaštva.
(2) Ako je više osoba optuženo za više krivičnih djela iz člana 11. ovoga zakona i druga
krivična djela, a između počinioca krivičnih djela postoji međusobna veza, provest će se
jedinstveni postupak pred Posebnim odjelom suda iz stava 1. ovoga člana.
(3) Mjera pritvora koju je odredio Posebni odjel suda izvršit će se u pritvorskim jednicama
kazneno-popravnih zavoda u Federaciji Bosne i Hercegovine, koje odredi Posebni odjel
suda.
(4) Troškovi provođenja mjere pritvora po odluci Posebnog odjela suda padaju na teret
Federacije Bosne i Hercegovine.
(5) Za rješavanje po žalbama na odluke Posebnog odjela suda nadležan je Vrhovni sud
Federacije Bosne i Hercegovine.
Član 35.
(1) Ukoliko ovim zakonom nije drugačije određeno na Posebni odjel suda pimjenjivat će se
odredbe Zakona o sudovima u Federaciji BiH.
(2) U postupku za krivična djela iz člana 11. ovoga zakona primjenjuje se Zakon o krivičnom
postupku Federacije BiH („Službene novine Federacije BiH“ br. 35/03, 37/03, 56/03, 78/04,
28/05, 55/06, 27/07, 53/07, 09/09, 12/10) i drugi opći propisi krivičnog postupka osim ako
ovim zakonom nije drukčije propisano.
IV – Čuvanje tajnosti podataka
Član 36.
(1) Posebni tužilac i šef Posebnog odjela suda može iz opravdanih razloga u svakom trenutku
odrediti da se pojedini predmet za vrijeme kaznenog progona posebno čuva i da sa
sadržajem takvog predmeta može biti upoznat samo određeni tužilac Posebnog tužilaštva,
odnosno sudija Posebnog odjela suda.
(2) Službenici i namještenici zaposleni u Posebnom odjelu tužilaštva i Posebnog odjela suda
mogu s predmetom iz stava 1. ovog člana biti upoznati samo onoliko koliko je to potrebno
za obavljanje njihovog dijela rada.
(3) O radu drugih osoba na ovakvom predmetu vodi se posebna evidencija koja je propisana
Poslovnikom Posebnog odjela tužilaštva i Posebnog odjela suda.
(4) Radi zaštite tajnosti Posebni tužilac i sudac Posebnog odjela može odrediti da se u
upisnicima i drugim evidencijama predmet iz stava 1. ovoga člana za vrijeme krivičnog
progona vodi pod kodnim nazivom.
V – Sredstva za rad
Član 37.
(1) Sredstva za rad Posebnog odjela tužilaštva i Posebnog odjela suda i sredstva za posebne
namjene osiguravaju se Budžetom Federacije Bosne i Hercegovine.
(2) Sredstva za posebne namjene su:
a) sredstva za naknade stručnim osobama,
b) sredstva za posebne potrebe u krivičnom progonu i postupku,
c) sredstva za troškove postupka.
(3) Sredstva za posebne potrebe u krivičnom progonu i postupku se mogu koristiti i za
funkcionisanje blagajne za posebne operativne poslove i posebne istražne radnje u
Posebnom odjelu tužilaštva, čije korištenje će se urediti posebnim Pravilnikom koji donosi
Glavni federalni tužilac.
Član 38.
(1) Posebni tužilac i zamjenik posebnog tužioca imaju pravo na plaću i naknade u skladu sa
odredbama Zakona o plaćama i drugim naknadama sudija i tužilaca u Federaciji Bosne i
Hercegovine (“Službene novine Federacije BiH”, br. 72/05 i 22/09) u visini mjesečne
zarade Glavnog federalnog tužioca, odnosno zamjenika glavnog federalnog tužioca.
(2) Sudije Posebnog odjela suda imaju pravo na iznos mjesečne zarade u visini mjesečne
zarade sudija Vrhovnog suda Federacije Bosne i Hercegovine.
(3) Za vrijeme rada u Posebnom odjelu tužilaštva upućena osoba ima pravo na zaradu u visini
koju ima zaposleni u Posebnom odjelu tužilaštva ili u visini njene zarade koju je imala na
radnom mjestu sa kojeg je upućena ukoliko je to za nju povoljnije.
(4) Osobe koje vrše funkciju, odnosno obavljaju poslove i zadatke u Posebnom odjelu
tužilaštva i Posebnom odjelu suda imaju pravo na specijalni dodatak na plaću zbog
specifičnosti poslova koje vrše.
(5) Vlada Federacije Bosne i Hercegovine određuje iznos dodatka iz stava 4. ovog člana kao i
vrijeme trajanja njegove isplate na prijedlog federalnog ministra pravde.
(6) Sudije koji postupaju u krivičnim predmetima iz člana 11. ovoga zakona, Posebni tužilac,
zamjenik posebnog tužioca i tužioci imaju pravo na staž osiguranja u uvećanom trajanju,
tako da se svakih 12 mjeseci stvarno provedenih na radu računa kao 16 mjeseci staža
osiguranja.
VI – Prijelazne i završne odredbe
Član 39.
(1) Glavni federalni tužilac, na prijedlog Posebnog tužioca, donosi Pravilnik o unutrašnjoj
organizaciji Posebnog odjela tužilaštva koji podrazumijeva i sistematizaciju radnih mjesta
službenika, istražioca tužilaštva i namještenika.
(2) Pravilnik iz člana 4. ovog zakona predsjednik Vrhovnog suda Federacije BiH dužan je
donijeti u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ovog zakona.
(3) Visoko sudijsko i tužilačko vijeće će imenovati šefa Posebnog odjela suda u roku od 60
dana od dana stupanja na snagu ovog zakona.
(4) Glavni federalni tužilac će u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu pokrenuti
proceduru imenovanja Posebnog tužioca.
Član 40.
(1) Komisija za uvjetni otpust osuđenih osoba pri Federalnom ministarstvu pravde uskladit će
poslovnik o svom radu u skladu sa članom 19. stav 2. ovog zakona u roku od 30 dana od
dana stupanja na snagu ovog zakona.
(2) Komisija za pomilovanje osuđenih osoba pri Federalnom ministarstvu pravde uskladit će
poslovnik o svom radu u skladu sa članom 19. stav 3. ovog zakona u roku od 30 dana od
dana stupanja na snagu ovog zakona.
Član 41.
(1) Na prijem, uvjete i prava namještenika, službenika, istražioca tužilaštva i stručnih savjetnika
u Posebnom odjelu tužilaštva i Posebnom odjelu suda primjenjivat će se odredbe Zakona o
Federalnom tužilaštvu Federacije BiH, Zakona o sudovima u Federaciji Bosne i
Hercegovine i Zakona o krivičnom postupku Federacije BiH koje uređuju ova pitanja.
(2) Do popunjavanja potrebnih radnih mjesta državnih službenika i namještenika u Posebnom
odjelu tužiteljstva i Posebnom odjelu suda te poslove će obavljati državni službenici i
namještenici iz Federalnog tužiteljstva i Vrhovnog suda Federacije BiH.
Član 42.
Krivični postupak pokrenut prije stupanja na snagu ovoga zakona u kojem je do dana
stupanja na snagu ovog zakona potvrđena optužnica dovršit će se u skladu sa Zakonom o
krivičnom postupku Federacije BiH.
Član 43.
Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u „Službenim novinama
Federacije BiH“.