Z A K O N
O SUKOBU INTERESA
U ORGANIMA VLASTI U FEDERACIJI BOSNE I HERCEGOVINE
(„Službene novine Federacije BiH“, broj 70/08)
I. SUKOB INTERESA
Član 1.
Opće odredbe
(1) Radi sprečavanja sukoba interesa ovim Zakonom uređuju se posebne obaveze izabranih
dužnosnika, nosilaca izvršnih funkcija i savjetnika u organima vlasti u Federaciji Bosne i
Hercegovine (u daljnjem tekstu: Federacija), kantona i jedinica lokalne samouprave u vršenju
javne funkcije.
(2) Sukob interesa postoji u situacijama u kojima izabrani dužnosnici, nosioci izvršnih
funkcija i savjetnici imaju privatni interes koji utiče ili može uticati na zakonitost, otvorenost,
objektivnost i nepristrasnost u vršenju javne funkcije.
Član 2.
Principi djelovanja
(1) Izabrani dužnosnici, nosioci izvršnih funkcija i savjetnici u vršenju javnih funkcija moraju
postupati zakonito, efikasno, nepristrano, časno, te se pridržavati principa odgovornosti,
poštenja, savjesnosti, otvorenosti i vjerodostojnosti.
(2) Izabrani dužnosnici, nosioci izvršnih funkcija i savjetnici lično su odgovorni za svoje
djelovanje u vršenju javnih funkcija na koje su imenovani, odnosno izabrani i politički su
odgovorni prema organu ili građanima koji su ih imenovali ili izabrali.
(3) Izabrani dužnosnici, nosioci izvršnih funkcija i savjetnici koji vrše javne funkcije trebaju
se ponašati savjesno i odgovorno, da ne ugrožavaju povjerenje i pouzdanje građana, te da
poštuju kako zakonske, tako i druge propise kojima se određuju prava, obaveze i odgovornosti
u vršenju javnih funkcija.
(4) U vršenju javne funkcije izabrani dužnosnici, nosioci izvršnih funkcija i savjetnici moraju
se pridržavati etike poziva i funkcije koju vrše.
(5) U vršenju javne funkcije izabrani dužnosnici, nosioci izvršnih funkcija i savjetnici ne
smiju svoj privatni interes stavljati iznad javnog interesa.
(6) Izabrani dužnosnici, nosioci izvršnih funkcija i savjetnici ne smiju koristiti javnu funkciju
za ličnu dobit lica koje je sa njima povezano. Izabrani dužnosnici, nosioci izvršne funkcije i
savjetnici ne smiju biti ni u kakvom odnosu zavisnosti prema licima koja bi mogla uticati na
njihovu objektivnost.
(7) Izabrani dužnosnici, nosioci izvršnih funkcija i savjetnici kao javne ličnosti moraju
djelovati u interesu građana.
(8) U vršenju funkcija izabrani dužnosnici, nosioci izvršne funkcije i savjetnici obavezni su
imovinu, sredstva za rad i finansijska sredstva koja su im povjerena koristiti isključivo u svrhu
za koju su namijenjena i na efikasan način.
(9) Izabrani dužnosnici, nosioci izvršne funkcije i savjetnici u vrijeme vršenja javne funkcije
primaju plaću i naknade za funkciju koju vrše u skladu sa zakonskim propisima o plaćama i
naknadama zaposlenih u Federaciji i drugim propisima.
Član 3.
Definicije
U smislu ovog Zakona:
a) “ovlaštenim licem” smatra se lice koje je osnivačkim aktom ili statutom preduzeća
ovlašteno da predstavlja i zastupa preduzeće. Pod ovlaštenim licem podrazumijeva se i
poduzetnik, odnosno fizičko lice koje samostalno na tržištu obavlja djelatnosti radi sticanja
dobiti;
b) “srodnici” su bliski srodnici, srodnici u pravoj liniji, srodnici u pobočnoj liniji do trećeg
stepena, srodnici po tazbini do drugog stepena i dijete bračnog druga;
c) “bliskim srodnikom” smatraju se bračni i vanbračni drug, dijete, majka, otac, usvojilac i
usvojenik izabranog dužnosnika, nosioca izvršne funkcije i savjetnika;
d) “interesno povezano lice” podrazumijeva srodnika ili lice koje je sa izabranim
dužnosnikom, nosiocem izvršne funkcije i savjetnikom u ličnoj, političkoj, ekonomskoj ili
drugoj vezi koja bi mogla uticati na objektivnost u radu izabranog dužnosnika, nosioca
izvršne funkcije i savjetnika;
e) “izabranim dužnosnicima” smatraju se:
1. zastupnici i delegati Parlamenta Federacije Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu:
Parlament Federacije),
2. zastupnici u zakonodavnim organima kantona,
3. vjećnici u gradskim i općinskim vijećima;
f) “nosiocima izvršnih funkcija” smatraju se predsjednik i potpredsjednici Federacije, članovi
Vlade Federacije Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu: Vlada Federacije) i vlada kantona,
gradonačelnici i općinski načelnici, direktori i zamjenici direktora agencija, direkcija, zavoda,
ustanova i drugih institucija u Federaciji i kantonima koji su izabrani i imenovani, ili je za
njihov izbor ili imenovanje data saglasnost od predsjednika, potpredsjednika Federacije,
Parlamenta Federacije ili zakonodavnog organa kantona ili gradskih i općinskih vijeća, Vlade
Federacije ili vlada kantona, a koji nisu obuhvaćeni Zakonom o državnoj službi u Federaciji
Bosne i Hercegovine (“Službene novine Federacije BiH”, br. 29/03, 39/04, 54/04, 67/05 i
8/06);
g) “savjetnicima” se smatraju savjetnici izabranim dužnosnicima i nosiocima izvršnih funkcija
kako je utvrđeno Zakonom o pravima izabranih dužnosnika, nosilaca izvršnih funkcija i
savjetnika u institucijama vlasti Federacije Bosne i Hercegovine (“Službene novine Federacije
BiH”, br. 59/06 i 23/08);
h) “ulaganje kapitala” je ulaganje novca, stvari i prava u vlasničku strukturu preduzeća;
i) “finansijski interes” znači:
1. svaki interes kojim se izabranom dužnosniku, nosiocu izvršne funkcije ili savjetniku
omogućava da primi novac u vrijednosti većoj od 1.000,00 KM godišnje, kao i
2. svaki vlasnički interes koji ima izabrani dužnosnik, nosilac izvršne funkcije ili savjetnik
koji odgovara vrijednosti od najmanje 10.000,00 KM u nekom preduzeću, društvu sa
neograničenom odgovornošću, komanditnom društvu, dioničarskom društvu ili društvu sa
ograničenom odgovornošću;
j) “poklon” znači svaku isplatu, djelovanje, uslugu ili predmet od vrijednosti učinjene
neposredno primaocu, bez naknade ili očekivanja naknade. Pokloni primljeni od bliskog
srodnika, kao i pokloni čija vrijednost ne prelazi 200,00 KM nisu obuhvaćeni ovim Zakonom;
k) “privatno preduzeće” označava svako zakonom utvrđeno preduzeće koje nije javno
preduzeće definirano u daljnjem tekstu;
l) “javno preduzeće” podrazumijeva preduzeće kako je to definirano zakonima o javnim
preduzećima;
m) “javna funkcija” podrazumijeva poslove izabranog dužnosnika, nosioca izvršne funkcije i
savjetnika koji proizilaze iz funkcije koju vrši;
n) “vlada” podrazumijeva Vladu Federacije, vlade kantona, gradonačelnike gradova i
načelnike općina koji su ovlašteni da raspolažu novčanim sredstvima, imovinom i pravima;
o) “lična usluga” podrazumijeva svako djelovanje kojim se jedna strana obavezuje obaviti
određeni posao, a druga platiti joj za to određenu naknadu, a koja ne proizilazi iz radnog
odnosa.
Član 4.
Nespojivosti
(1) Članstvo u upravnom odboru, nadzornom odboru, skupštini, upravi ili menadžmentu ili u
svojstvu ovlaštenog lica u javnom preduzeću nespojivo je sa javnim funkcijama izabranog
dužnosnika, nosioca izvršne funkcije ili savjetnika.
(2) Članstvo u upravnom ili nadzornom odboru ili vršenje dužnosti direktora direkcije ili
agencije za privatizaciju nespojivi su sa javnim funkcijama izabranog dužnosnika, nosioca
izvršne funkcije ili savjetnika.
(3) Angažman u privatnom preduzeću u uvjetima u kojima se stvara sukob interesa nespojiv
je sa javnim funkcijama izabranog dužnosnika, nosioca izvršne funkcije ili savjetnika.
(4) Izabrani dužnosnici, nosioci izvršnih funkcija i savjetnici moraju podnijeti ostavku na
svaku od nespojivih funkcija i poslova najkasnije u roku od tri dana nakon preuzimanja javne
funkcije.
Član 5.
Javna preduzeća i agencije za privatizaciju
(1) Izabrani dužnosnici, nosioci izvršnih funkcija i savjetnici za vrijeme vršenja javne funkcije
i šest mjeseci nakon prestanka vršenja te funkcije ne mogu biti članovi upravnog odbora,
nadzornog odbora, skupštine, uprave ili menadžmenta niti biti u svojstvu ovlaštenog lica u
javnom preduzeću.
(2) Izabrani dužnosnici, nosioci izvršnih funkcija i savjetnici za vrijeme vršenja javne funkcije
i šest mjeseci nakon prestanka vršenja te funkcije ne mogu biti članovi upravnog ili
nadzornog odbora, niti direktori direkcije ili agencije za privatizaciju.
Član 6.
Vladina ulaganja u privatna preduzeća
(1) Izabrani dužnosnici, nosioci izvršnih funkcija i savjetnici ne mogu biti članovi skupštine,
nadzornog odbora, uprave ili menadžmenta niti biti u svojstvu ovlaštenog lica svakog
privatnog preduzeća u koje je organ vlasti čiji je član izabrani dužnosnik, nosilac izvršne
funkcije ili savjetnik ulagao kapital u periodu od četiri godine prije preuzimanja funkcije i za
vrijeme vršenja funkcije izabranog dužnosnika, nosioca izvršne funkcije ili savjetnika.
(2) Izabrani dužnosnici, nosioci izvršnih funkcija i savjetnici, za vrijeme vršenja dužnosti, ne
mogu biti članovi skupštine, nadzornog odbora, uprave ili menadžmenta, niti biti u svojstvu
ovlaštenog lica bilo kojeg privatnog preduzeća koje sklapa ugovore vrijednosti veće od
5.000,00 KM godišnje, sa organima koji se finansiraju iz budžeta na bilo kojem nivou vlasti.
Član 7.
Zabrana djelovanja u slučaju sukoba interesa
(1) Izabrani dužnosnici i nosioci izvršnih funkcija ne mogu glasati po bilo kojem pitanju koje
se direktno tiče privatnog preduzeća u kojem taj izabrani dužnosnik, nosilac izvršne funkcije
ili interesno povezana lica imaju finansijski interes. Izabrani dužnosnici i nosioci izvršnih
funkcija koji se nađu u takvim situacijama uzdržat će se od glasanja, te na otvorenoj sjednici
objasniti razloge zbog kojih su uzdržani.
(2) Nosioci izvršnih funkcija i savjetnici neće preduzimati nikakve službene radnje koje bi
mogle direktno uticati na privatno preduzeće u kojem nosilac izvršne funkcije ili savjetnik ili
interesno povezana lica imaju finansijski interes. Nosioci izvršnih funkcija i savjetnici će u
takvim situacijama proslijediti donošenje odluke o preduzimanju radnje drugom nadležnom
organu i pisanim putem navesti razloge za takvo proslijeđivanje.
(3) U slučaju da izabrani dužnosnik, nosilac izvršnih funkcija ili savjetnik prekrši odredbe
ovog člana, glas ili odluka dužnosnika ili nosioca izvršne funkcije smatrat će se ništavnim.
Član 8.
Ugovori o ličnim uslugama
(1) Izabrani dužnosnici, nosioci izvršnih funkcija i savjetnici ne mogu sklapati ugovore o
pružanju ličnih usluga sa bilo kojim javnim preduzećem.
(2) Izabrani dužnosnici, nosioci izvršnih funkcija i savjetnici ne mogu sklapati ugovore o
pružanju ličnih usluga sa bilo kojim privatnim preduzećem koje sklapa ugovore ili na drugi
način posluje sa vladama na bilo kojem nivou. Odredba ovog člana primjenjuje se samo na
privatna preduzeća koja su sklopila ugovor ili posluju sa vladama istovremeno dok izabrani
dužnosnik, nosilac izvršne funkcije ili savjetnik vrši funkciju i samo onda kada vrijednost
ugovora ili posla sa vladom prelazi 5.000,00 KM godišnje.
(3) U slučaju da izabrani dužnosnik, nosilac izvršnih funkcija ili savjetnik prekrši odredbe
ovog člana, ugovor dužnosnika, nosioca izvršnih funkcija i savjetnika smatrat će se ništavnim.
Član 9.
Angažman bliskih srodnika
Pod uvjetima definiranim u čl. 4., 5., 6. i 8. ovog Zakona, angažman bliskih srodnika
izabranog dužnosnika, nosioca izvršne funkcije i savjetnika također dovodi do situacije u
kojoj za ovog izabranog dužnosnika, nosioca izvršne funkcije i savjetnika dolazi do sukoba
interesa.
Član 10.
Zabranjene aktivnosti
Osim ako je to izričito propisano odredbama ovog Zakona, izabranom dužnosniku, nosiocu
izvršne funkcije i savjetniku zabranjuje se:
a) primiti ili zahtijevati poklon ili drugu korist ili obećanje poklona ili druge koristi radi
vršenja javne funkcije;
b) primiti dodatnu naknadu za poslove vršenja javne funkcije protivno odredbama pozitivnih
zakonskih propisa o plaćama i naknadama zaposlenih u organima vlasti u Federaciji i drugih
propisa;
c) tražiti, prihvatiti ili primiti vrijednost ili uslugu radi glasanja o bilo kojem pitanju ili uticati
na odluku nekog organa ili lica;
d) obećavati zaposlenje ili neko drugo pravo u zamjenu za poklon ili obećanje poklona;
e) privilegovati lica radi stranačkog ili drugog opredjeljenja ili radi porijekla, ličnih ili
porodičnih veza;
f) odbiti uvid u svoje finansijsko poslovanje;
g) uticati na dobivanje poslova ili narudžbi države u cilju sticanja materijalne ili nematerijalne
koristi za sebe ili za drugog;
h) koristiti povlaštene informacije o radu državnih organa radi lične koristi ili koristi interesno
povezanih lica i
i) na drugi način koristiti svoj položaj kako bi uticali na zakonodavne, izvršne ili sudske vlasti
te tako postigli ličnu korist ili korist interesno povezanih lica, neku povlasticu ili pravo,
sklopili pravni posao ili na drugi način interesno pogodovali sebi ili drugom interesno
povezanom licu.
Član 11.
Primanje poklona
(1) Poklonom u smislu ovog Zakona smatra se lična korist u vezi sa vršenjem javne dužnosti,
a podrazumijeva: stvari, prava, usluge bez naknade te neku drugu ličnu korist datu ili obećanu
dužnosniku, nosiocu izvršne funkcije i savjetniku.
(2) Poklon u vrijednosti do 200,00 KM izabrani dužnosnici, nosioci izvršne funkcije i
savjetnici mogu zadržati i ne trebaju ga prijaviti.
(3) Poklonom u smislu stava (2) ovog člana smatra se i više poklona poklonjenih od istog lica
u periodu od jedne godine.
(4) Poklone iznad vrijednosti iz stava (2) ovog člana izabrani dužnosnici, nosioci izvršne
funkcije i savjetnici ne smiju zadržati već su ih obavezni prijaviti i predati organu vlasti u čije
ime vrše povjerenu javnu dužnost.
(5) Izabrani dužnosnik, nosilac izvršne funkcije i savjetnik ne smije primiti novac, ček ili
drugi vrijednosni papir bez obzira na iznos.
(6) U slučaju sumnje o vrijednosti poklona izabrani dužnosnik, nosilac izvršne funkcije i
savjetnik dužan je zatražiti račun od davaoca poklona.
(7) Vrijednost poklona je njegova tržišna vrijednost.
(8) Primanje poklona prema st. od (1) do (7) ovog člana odnosi se i na lica koja bi primila
poklon u korist izabranog dužnosnika, nosioca izvršne funkcije i savjetnika s tim da takvo lice
zna za primanje poklona.
Član 12.
Zabrana obavljanja drugih poslova dužnosnika
(1) Za vrijeme vršenja javne dužnosti izabrani dužnosnici, nosioci izvršne funkcije i savjetnici
ne smiju vršiti dužnost ovlaštenih lica u fondacijama i udruženjima osnovanim u skladu sa
zakonima o udruženjima i fondacijama, a koje se finansiraju iz budžeta bilo kojeg nivoa vlasti
u iznosu većem od 10.000,00 KM godišnje, odnosno u iznosu većem od 50.000,00 KM
godišnje u fondacijama i udruženjima iz oblasti kulture i sporta.
(2) Izuzetno od prethodnih odredaba, izabrani dužnosnici, nosioci izvršne funkcije i savjetnici
mogu vršiti izvršnu funkciju u fondacijama i udruženjima koji se ne finansiraju iz budžeta
bilo kojeg nivoa vlasti zasnovanim u skladu sa zakonima o udruženjima i fondacijama.
II. OTVORENOST
Član 13.
Lično finansijsko stanje
Izabrani dužnosnici, nosioci izvršnih funkcija i savjetnici dostavljaju redovne finansijske
izvještaje kako je predviđeno zakonom i propisima Centralne izborne komisije Bosne i
Hercegovine.
III IMPLEMENTACIJA I POSTUPAK PRED CENTRALNOM
IZBORNOM KOMISIJOM BOSNE I HERCEGOVINE
Član 14.
Implementacija
Centralna izborna komisija Bosne i Hercegovine odlučuje da li neko stanje, postupak ili
radnja predstavljaju kršenje odredaba ovog Zakona kao i o svakoj stvari u vezi sa
implementacijom ovog Zakona u skladu sa Zakonom o sukobu interesa u institucijama vlasti
Bosne i Hercegovine (“Službeni glasnik BiH”, br. 16/02, 14/03, 12/04 i 63/08).
Član 15.
Postupak pred Centralnom izbornom komisijom Bosne i Hercegovine
Postupak pred Centralnom izbornom komisijom Bosne i Hercegovine kao i žalbeni postupak
pokreće se i vodi u skladu sa Zakonom o sukobu interesa u institucijama vlasti Bosne i
Hercegovine.
Član 16.
Sankcije
(1) Ako se utvrdi da neki izabrani dužnosnik, nosilac izvršne funkcije ili savjetnik krši
odredbe čl. 5., 6., 8. i 9. ovog Zakona, on se smatra nepodobnim da se kandiduje za bilo koju
funkciju izabranog dužnosnika, nosioca izvršne funkcije ili savjetnika u periodu od četiri
godine nakon počinjenog prekršaja. Pored toga izabrani dužnosnik, nosilac izvršne funkcije ili
savjetnik može biti novčano kažnjen u iznosu od 1.000,00 KM do 10.000,00 KM.
(2) Ako se utvrdi da neki izabrani dužnosnik, nosilac izvršne funkcije ili savjetnik krši
odredbe čl. 7., 10., 11. i 12. taj izabrani dužnosnik, nosilac izvršne funkcije ili savjetnik
kažnjava se novčano u iznosu od 1.000,00 KM do 10.000,00 KM. Izabrani dužnosnik, nosilac
izvršne funkcije ili savjetnik također ima obavezu vratiti poklon ili novac koji je ekvivalentan
vrijednosti poklona.
(3) Novčane kazne uplaćuju se u budžet Federacije Bosne i Hercegovine.
Član 17.
Zastarjevanje
Postupak za primjenu sankcija vezano za kršenje ovog Zakona mora se pokrenuti u roku od
četiri godine od navodnog kršenja Zakona.
IV. ZAVRŠNE ODREDBE
Član 18.
Stupanje Zakona na snagu
Ovaj Zakon stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u “Službenim novinama
Federacije BiH”.
PREDSJEDAVAJUĆI
DOMA NARODA
PARLAMENTA FEDERACIJE BiH
Stjepan Krešić
PREDSJEDAVAJUĆI
PREDSTAVNIČKOG DOMA
PARLAMENTA FEDERACIJE BiH
Safet Softi